NCC opfører elipseformede plejeboliger

NCC vandt totalentreprisekonkurrencen om 50 plejeboliger i Frederiksbergs nye Flintholm-bydel med en nytænkning af plejeboligens arkitektur og fokus på fællesskabet.

– De nye plejeboliger er et væsentligt led i den omfattende modernisering af plejeboligerne på Frederiksberg. Vi lægger vægt på, at de ældre bor og færdes i fysiske rammer af høj arkitektonisk kvalitet, som kan virke inspirerende og oplivende, siger borgmester Mads Lebech, Frederiksberg Kommune, der har i alt 570 mio. kr. på budgettet i de kommende år til en gennemgribende modernisering af kommunens plejeboliger. NCC har vundet kommunens totalentreprisekonkurrence om at opføre 50 plejeboliger i den nye bydel ved Flintholm Station, som i disse år er under hastig forandring fra industriområde til et velordnet boligområde med åbne karreer og en gennemgående bypark. Projektet kombinerer rummelige plejeboliger og store fællesområder med byggeri af høj arkitektonisk kvalitet. Boligerne til de plejekrævende ældre opføres som en ellipseformet bygning i fire etager samt parterre, der placeres centralt i parkområdet. – Facaderne bliver præget af mange vinduer og en antracitgrå kinesisk skiffer, der patinerer med årene og giver den fritstående bygning et markant og naturligt udtryk. Ellipsen brydes af to store kileformede spalter, der sørger for lys og luft på alle etager, forklarer arkitekt Jan Henrik Jansen, Frederiksen & Knudsen A/S, der har tegnet byggeriet. Indendørs afspejler planløsningen fremtidens krav til plejeboliger med særligt fokus på fællesskabet. Takket være bygningens ovale form kan de arealer, som normalt benyttes til gange, i stedet anvendes til at skabe store fælles opholdsarealer og rummelige plejeboliger. Boligerne placeres rundt langs bygningens ydermur med direkte adgang til etagens fællesrum i midten, hvor der er siddegrupper, spisepladser, fælleskøkken og tv-hjørne. – Med ellipseformen har vi inddraget gangarealerne i fællesskabet, siger senior projektchef Erik Vibe Pedersen, NCC Construction Danmark A/S. – Ældre plejekrævende mennesker har ofte svært ved selv at søge kontakt med andre. Men det er selvfølgelig utrolig vigtigt, at de ikke sidder alene hele dagen. I de nye plejeboliger vil de være omgivet af mennesker og aktivitet, så snart de åbner døren. Med plejeboliger på 65-85 kvadratmeter er der samtidig taget højde for de ældres behov for privatliv - også i fremtiden, siger plejehjemskonsulent Lone Hansen, Frederiksberg Kommune. Bygningen konstrueres med bærende skillevægge i betonelementer og en let facadekonstruktion. I husets parterre-etage placeres servicerum til plejepersonalet og en 200 kvadratmeter stor multisal. På husets sydevestlige side etableres fællesterrasse. Alle boligerne får eget toilet og bad, fransk altan og store vinduer. FAKTA om plejeboligerne ved Flintholm Station: Adresse: Flintholm Boulevard, Frederiksberg Bygherre: FK Ejendomme, Frederiksberg Kommune Bygherrerådgiver: Lilholm & Partnere Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Projektsum: 50,5 mio. kr. Arkitekt: Frederiksen og Knudsen A/S Ingeniør: Lemming & Eriksson Samlet areal: 4.519 kvadratmeter Byggeperiode: Januar 2006 til januar 2007 Yderligere oplysninger: Senior projektchef Erik Vibe Pedersen, telefon 20 40 25 09, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S Borgmester Mads Lebech, telefon 38 21 20 30, mobil 20 94 90 46, Frederiksberg Kommune Arkitekt Jan Henrik Jansen, telefon 33 37 70 05, Frederiksen og Knudsen A/S Konsulent Lone Hansen, telefon 38 21 31 04, Frederiksberg Kommunes plejehjemssekretariat