NCC opfører koncertsal i verdensklasse

Drømmen om at skabe en af Europas bedste symfoniske koncertsale i Sønderborg bliver nu til virkelighed. NCC opfører koncertsalen, som en del af det store Alsion-byggeri, med en dobbelt vægkonstruktion i kraftig beton for at opnå tilstrækkelig lydisolering.

På Alsion-byggepladsen i Sønderborg danner kraftige rå betonvægge lige nu et fem etager højt og 3.300 kvadratmeter stort åbent rum. Når byggeriet om halvandet år står færdigt, vil rummet være forvandlet til en af Europas bedste symfoniske koncertsale - med akustik i topklasse og udsmykning af den islandske kunstner Olafur Eliasson. For at sikre koncertsalen den ønskede akustiske kvalitet stilles der store krav til råhuskonstruktionen. Derfor arbejder NCC lige nu på at opføre bygningen med to selvstændige ydervægge - begge i kraftige betonelementer. Betonen vil sammen med hulrummet i midten lydisolere salen - selv ikke den nærliggende jernbane kan forstyrre lydbilledet under de fremtidige koncerter. Det er en udfordring at holde de høje betonvægge oprejst, indtil det øverste dæk bliver lagt på plads, så det kan stabilisere bygningen. - Vi er netop begyndt at montere elementerne til den inderste af de to ydervægge. Væggene udgør store flader, som vinden trykker på med mange ton - selv i moderat blæst. Derfor har vi midlertidigt monteret kraftige skrå stålstivere på indersiden, så længe væggene skal holdes oprejst uden dæk, forklarer senior projektchef Hans Peter Nørgaard fra NCC. Indvendigt beklæder NCC koncertsalen med akustiske trælameller på væggene og det nedhængte loft, som giver lys- og lydteknikerne plads til at arbejde over salen. - Det er vores mål at skabe den allerbedste koncertsal for symfonisk musik. Indretning, materialer og tekniske systemer er specificeret og testet med henblik på akustikken. Alt fra stole til træbeklædning og lofter er nøje udvalgt, fortæller direktør Svend Aage Madsen, Alsion. - Jeg glæder mig - både privat og professionelt. Jeg forventer, at der i den nye koncertsal bliver optimale akustiske forhold, helt på højde med de bedste sale i Europa. Lyden projiceres optimalt ud til publikum, når instrumenterne får hjælp fra en god sal, der samler lyden og ”klæder klangen på, siger orkesterchef Henrik Wenzel Andreasen fra Sønderjyllands Symfoniorkester. Udover koncertsalen med siddepladser til 1.001 tilskuere får Sønderjyllands Symfoniorkester nye øve- og opholdslokaler i bygningen. Koncertsalen bliver desuden fleksibelt indrettet, så den også bliver velegnet til for eksempel rock- eller popkoncerter. Arkitektfirmaet 3XNielsen A/S vandt i sin tid konkurrencen om det 28.000 kvadratmeter store Alsion-kompleks, og har også tegnet og projekteret koncertsalen i samarbejde med Arup Acoustics. NCC står for råhusentreprisen og den indvendige komplettering af hele byggeriet, som udover koncertsal skal huse laboratorier og undervisningsfaciliteter til Syddansk Universitet og erhvervslokaler til en række innovative virksomheder. Fakta om Alsion i Sønderborg: Adresse: Ved Dybbølgade, 6400 Sønderborg Bygningsbasis, udv. anlæg og belægninger samt havnepromenade, indvendig komplettering og råhus: NCC Construction Danmark A/S Bygherre: Forskerpark Syd A/S, Statens Forsknings- og Uddannelsesbygninger, Sønderborg Kommune, Fonden Sønderborg Koncertsal. Kontraktsum: 230 mio. kr. Byggeleder og bygherrerådgiver: Sloth Møller Rådgivende Ingeniører A/S, Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S Arkitekt: 3XNielsen A/S Landskabsarkitekt: Schønherr Landskab Ingeniør: Strunge & Hartvigsen Rådgivende Ingeniører A/S, Buro Happold Consulting Engineers Grundmodning: Arkil A/S Facader: Skanska Alufacader A/S Tekniske installationer: Bravida A/S Samlet byggeri: 28.000 kvadratmeter Byggeperiode: August 2004 til august 2006 Yderligere oplysninger: Senior produktionschef Hans Peter Nørgaard, tlf. 24 88 77 89, projektleder Allan Boel, tlf. 24 88 79 53, pressekoordinator Niels Møller, tlf. 39 10 35 77. Direktør Svend Aage Madsen, tlf. 74 43 54 18, pressekontakt Kristian Pallesen, tlf. 26 33 64 23, Alsion. Orkesterchef Henrik Wenzel Andreasen, tlf. 74 42 61 61, Sønderjyllands Symfoniorkester. Arkitekt, kommunikationsleder Jørgen Søndermark, tlf. 87 31 48 48, 3XNielsen A/S.