NCC opfører nyt domicil til Lejerbo

Lejerbo samler flere end 100 medarbejdere i et 3.500 kvadratmeter stort hovedsæde, som NCC skal opføre på en central byggegrund i Valby.

Pladsen i Lejerbos nuværende hovedkontor i København er blevet for trang, og bygningens indretning er ikke længere tidssvarende. – Derfor er det planen at samle hovedkontoret og kontorerne i Hvidovre, Hillerød og København under samme tag i et nyt hovedkvarter i Valby. Det giver en bedre og mere rationel drift, og vi opnår større vidensdeling mellem afdelingerne, siger byggechef Klaus Andersen, Lejerbo. Det nye domicil, som NCC opfører på den centrale byggegrund ud til Gl. Køge Landevej i Valby, er tegnet af Kasper Danielsen Arkitekter A/S. Bygningen bliver et atriumhus i tre etager plus kælder. Kontoretagerne indrettes med åbne fleksible kontorer. I stuen etableres kantine, reception, boligbutik og fælles møderum. Elevatorer sikrer, at gangbesværede og kørestolsbrugere kan færdes frit på alle etager. – Vi har lagt vægt på, at bygningen bliver opført og indrettet med gedigne holdbare materialer. Vi kalder det et hus i øjenhøjde - pænt og fornuftigt uden ligefrem at være luksuriøst. Et sted hvor alle kan føle sig velkomne, forklarer Klaus Andersen. Som noget nyt indretter Lejerbo en boligbutik i stueetagen, hvor nuværende og potentielle lejere kan få inspiration, personlig betjening og se udstillinger med nye boligprojekter. – Vi køber grunden med det færdige domicil af NCC Property Delvelopment A/S, som har udviklet et projekt, der passer perfekt til rammerne for vores økonomi. Vi kender NCC fra mange af vores boligbyggerier, og vi er trygge ved at lade dem stå for projekteringen og opførelsen af vores nye hus, siger Klaus Andersen. Forud for flytningen har Lejerbo gennemgået en grundig space planning proces, sammen med rådgivningsfirmaet Advice Group for at sikre, at det nye domicil lever op til både de ansatte og brugernes fremtidige behov. Medarbejderne er blevet interviewet, og en arbejdsgruppe har været på studietur til en række forskellige domiciler - blandt andet NCC’s hovedsæde på Tuborg Havn - for at blive inspireret af mulighederne. Bygningen opføres af præfabrikerede teglbeklædte sandwichelementer og får fladt tag. Der etableres naturlig ventilation, som medvirker til at spare energi og giver et godt indeklima. Det tre etager høje atrium afsluttes i et stort ovenlysvindue, der leder lys ind midt i bygningen. – Vi indsætter desuden seks meter høje forskudte vinduesbånd, der strækker sig over to etager i facaden, forklarer NCC’s projektleder Nina Petersen. FAKTA om nyt domicil til Lejerbo: Adresse: Gl. Køge Landevej, 2500 Valby Køber: Lejerbo Projektudvikling: NCC Property Development A/S Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Arkitekt: Kasper Danielsen Arkitekter A/S Space planning: Advice Group aps Indretning: SIGNAL arkitekter aps Ingeniør: NCC Teknik Samlet byggeri: 4.400 kvadratmeter Heraf kælder: 950 kvadratmeter Byggeperiode: Januar 2006 til januar 2007 Yderligere oplysninger: Projektleder Nina Petersen, telefon 24 88 74 33, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Koncept Manager Henrik Norrild, telefon 24 88 74 20, NCC Property Development A/S. Byggechef Klaus Andersen, telefon 35 25 85 30, Lejerbo. Arkitekt Kasper Danielsen, telefon 40 26 32 37, Kasper Danielsen Arkitekter A/S.