NCC overdrager nyt færgeleje

Et af Danmarks store anlægsarbejder afsluttes, når et konsortium bestående af NCC Roads, NCC Construction og MJ Eriksson denne uge afleverer et nyt, udvidet færgeleje i Gedser til Scandlines.

Det er imponerende kræfter, der har været på spil i Gedser igennem de sidste 15 måneder, hvor NCC har opført et nyt, større færgeleje til Scandlines. Der er blevet flyttet over 50.000 kubikmeter og nedrammet 600 tons spuns og 3,7 kilometer betonpæle. Byggepladsen har bredt sig over 100.000 kvadratmeter og omfatter både en ny terminalbygning, nyt check-in område og 16 nye opmarch-baner belagt med 24.000 tons asfalt.

”Det er en barsk udfordring at arbejde her i havets kant, hvor vi er udsat for udfordrende vejrforhold næsten året rundt. Men vi har haft et virkelig godt samarbejde med Scandlines og deres rådgivere, så alt er alligevel forløbet efter planen, og det er rigtig tilfredsstillende at kunne aflevere projektet til tiden – lige til starten på sommersæsonen,” fortæller produktionsdirektør i NCC Construction Søren Witt Andersen.

Det udvidede færgeleje er gjort klar til de nye, større færger M/F Berlin og M/F Copenhagen, som Scandlines i fremtiden vil drive på ruten Gedser-Rostock.

”Vi glæder os meget til at tage det nye færgeleje i Gedser i brug, når den første færge, M/F Berlin, indsættes midt i september. NCC har leveret et større og mere effektivt havneanlæg, så vi fortsat kan sikre af- og pålæsning på blot 15 minutter med den dobbelte mængde biler. Vi er meget tilfredse med samarbejdet og glæder os til at give vores kunder en langt bedre maritim oplevelse og gøre rejsen ned gennem den centraleuropæiske korridor mere effektiv,” siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO Scandlines.

NCC Construction har haft anlægsentreprisen i konsortium med NCC Roads og MJ Eriksson, og de tre partnere har lavet det meste af færgelejet og anlægget i egenproduktion. Derudover har virksomhederne JDN Entreprise, Cargotec og Contech stået for bygningerne, ramperne til færgen og det elektroniske autolast-system, skærme osv.

Når det nye anlæg tages i brug, ryddes det gamle anlæg for asfalt, og der plantes fredskov på området til glæde for Gedsers borgere.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, pressekonsulent, NCC Construction A/S, telefon 41 70 44 91

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2011 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: