NCC’s ekspert:Julemanden bør kunne lande på danske tage

Danske hustage bør kunne holde til et besøg fra julemanden. Det viser en unik beregning fra NCC. Men meget er usikkert. Julemanden må fx ikke medbringe pakker til hele verden på en gang, for så kan det gå grueligt galt. I værste fald bliver huset jævnet med jorden, siger NCC’s ekspert

Bygningsingeniør Hans Edlund fra NCC har de seneste dage dykket ned i et af verdens store mysterier: Hvordan kan julemanden år efter år lande på hustage uden at brase igennem? Det er et relevant spørgsmål, eftersom en tyk mand med otte rensdyr og en kane proppet med gaver sandsynligvis vejer næsten 1,5 ton. Men det er umuligt at være sikker.

”Beregningen er baseret på nogle kvalificerede gæt. Jeg har regnet ud, at julemanden vejer omkring 150 kg, kanen vejer 140 kg, de otte rensdyr 960 kg og så vejer gavesækken 50 kg. Ud fra de tal kan det godt lade sig gøre, forudsat at huset har teglstenstag og er opført efter bygningsreglementet. Jeg vil anbefale enhver husejer at få en fagmand til at gå taget efter for en sikkerheds skyld,” siger Hans Edlund.

Katastrofescenariet er, at julemanden har medbragt alle gaverne på én gang. Ifølge NCC’s beregninger, som bygger på 0,1 kg pr gave til 1,7 milliarder børn samt 5.000 ton gavepapir og bånd, kan gavesækken veje omkring 175.000 ton og være 50 meter høj! Trykket mod taget vil så blive 1.750 kPa (kilopascal). Udsat for sådan nogle kræfter vil et almindeligt dansk hus falde sammen som vådt papir.

”Vi må håbe, at julemanden har tænkt sig godt om. Hos NCC har vi antaget, at han sandsynligvis har en række juledepoter placeret strategiske steder,” siger Hans Edlund.

Selv tagets hældning, kanens hastighed og mængden af sne på taget spiller også en stor rolle. NCC har medregnet 50 procent ekstra tryk fra den dynamiske effekt af landingen, en halv meter sne på taget og 25 graders hældning. Hvis taget er stejlere end dette, risikerer kanen at glide af. Men Hans Edlund har også en meget privat teori om, hvordan julemanden hvert år klarer at undgå at brase igennem hustagene.

”Vi har forsøgt at foretage beregningerne ud fra forudsætningen, at julemanden ikke ophæver fysikkens love. En videnskabelig tilgang er den eneste acceptable fremgangsmåde. Men det er helt åbenlyst, at han må gøre brug af en særlig julemagi. Hvis julemanden virkelig findes, må det vel være den mest rimelige antagelse. Min konklusion er i hvert fald, at julemanden godt kan komme på besøg igen i år,” siger Hans Edlund.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, presseansvarlig, NCC Construction A/S, telefon 41 70 44 91

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2011 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: