NCC skærper krav til kvaliteten i byggeriet

Det høje tempo på boligmarkedet gør det svært at få rettet op på fejl og mangler hurtigt nok. NCC kan ikke acceptere situationen og vil forbedre forholdene for kunder og købere af nye boliger.

NCC Construction Danmark kan konstatere, at tempoet i byggebranchen lige nu er meget højt, især på boligmarkedet – og i nogle tilfælde er tempoet også for højt. – Nu om dage er vi jo vant til, at en vare skal være 100 procent i orden. Og hvis den ikke er det, så bliver den omgående byttet eller repareret. Men i byggebranchen kan selv små uenigheder om fejl og mangler medføre en lang afhjælpningsperiode. Det har kunderne selvfølgelig meget svært ved at forstå og leve med, siger administrerende direktør Søren Ulslev, NCC Construction Danmark A/S. – Byggebranchen har brug for at være langt mere kundeorienteret, så kunderne ikke skal leve med langsommelig sagsbehandling og langvarige syn og skøn – og i grelle tilfælde måske vente på retslige afgørelser, før de kan få den vare, de har betalt for, siger Søren Ulslev. – Vi kan se, at det høje tempo i branchen og mangel på ressourcer er med til at flere kunder må vente længere end normalt på at få udbedret mangler. Det forhold er stærkt utilfredsstillende og må ændres. Ansvaret for, at vores kunder får leveret tingene til tiden og i aftalte kvalitet, ligger hos os, siger Søren Ulslev. NCC bygger flere end 1.000 boliger om året og de løbende spørgeskemaundersøgelser, som NCC gennemfører, når et byggeri er afleveret, viser, at kunderne efterlyser hurtigere udbedring af fejl og mangler. – Kunderne oplever med rette, at de bliver svigtet. Løsningen for NCC er at stille skærpede krav til os selv og til vores samarbejdspartnere, siger Søren Ulslev. – Ved opførelse af byggerier samarbejder vi med en lang række eksterne samarbejdspartnere; arkitekter, ingeniører, leverandører og underentreprenører, som laver et godt stykke arbejde, der resulterer i mange gode byggerier, siger Søren Ulslev. – Alligevel oplever vi i øjeblikket dels at vi selv laver fejl, dels at nogle af de mange virksomheder, som arbejder for os, laver fejl. Og på grund af travlhed eller manglende ressourcer er de ofte ikke hurtigt nok i stand til at vende tilbage og rette de fejl og mangler, der er fundet ved deres arbejde, siger Søren Ulslev. NCC’s statistikker viser, at tre fjerdedele af de registrerede fejl og mangler opstår i nogle få af de mange byggesager – og at over halvdelen af fejlene skyldes fejl i leverancer og i underentreprenørers arbejde. Gennem bedre planlægning og et nyt sæt af kontrakter vil NCC yderligere forpligte samarbejdspartnere og underleverandører til en fælles indsats overfor en reduktion af fejl og mangler. Det kan for eksempel ske ved, at underleverandørerne inden de får opgaven i højere grad skal dokumentere, at de har de fornødne ressourcer til rådighed. Og - hvis de ikke hurtigt og effektivt kan rette fejl og mangler selv – giver NCC lov til at rette fejlene så hurtigt som muligt. – De fejl, vi selv begår, skal rettes op hurtigst muligt og uden unødige forsinkelser. Samtidig er vi nødt til at bryde en begyndende, kedelig udvikling, når det drejer sig om arbejde, vi har fået udført af underleverandører. NCC er en virksomhed, der lægger afgørende vægt på, at kunderne får den aftalte vare – derfor har vi svært ved at leve med det, hvis nogle af vores samarbejdspartnere har en anden holdning, siger Søren Ulslev. Yderligere oplysninger: Administrerende direktør Søren Ulslev, telefon 39 10 39 10 eller pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S