NCC skal renovere Overformynderiet

Læse original

NCC skal renovere Holmens Kanal 20 i København for Bygningsstyrelsen. Bygningen skal fremover huse Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.

Den gamle bygning på Holmens Kanal, som mange danskere kender som ”Overformynderiet” skal nu renoveres indvendigt. Den 10.000 m2 store bygning skal have nyt liv og transformeres til en moderne kontorbygning på fem etager samt en kælderetage. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet skal fremover holde til i en del af bygningen, og Bygningsstyrelsen arbejder på at finde en lejer til resten af bygningen.

”Det er en renovering, vi glæder os til at tage fat på. Vi har en lang erfaring med at renovere historiske og komplicerede bygninger og ser frem til at skabe rammerne for et inspirerede og produktivt arbejdsmiljø for de kommende brugere,” siger Dennis Nielsen, direktør for Energirenovering i NCC Danmark. Også Bygningsstyrelsen ser frem til at omdanne den historiske bygning til funktionelle og omkostningseffektive rammer for nogle af statens medarbejdere:

”Vi glæder os til, at den indvendige transformation kan igangsættes, så statsadministrationen får velfungerende og fleksible kontorer i flotte rammer, hvor det moderne møder det historiske”, siger Liina Andreasson, projektleder i Bygningsstyrelsen.

Svære adgangsforhold

En af udfordringerne for renoveringsarbejdet er den meget trange plads og de svære adgangsforhold. Mere end 10.000 m2 gulve og 10.000 m2 loftsplader skal transporteres igennem en 2,5 meter bred port. Der skal bugseres kraner ind i bygningen, og der kommer til at arbejde 70-80 mand, når renoveringen er på sit højeste.

”Det er en voldsom kompleks og logistisk udfordrende opgave, hvor vi bringer vores erfaringer fra tidligere projekter i spil. Gennem det tætte og tidlige samarbejde med bygherre og de øvrige partere på projektet, er vi også her klædt godt på til opgaven,” siger Dennis Nielsen.

Holmens Kanal 20 bliver transformeret til et dynamisk, unikt og moderne hus med fleksible kontorfaciliteter og organiseret omkring den eksisterende bygnings atrium, som åbnes op og bliver til et nyt og tilgængeligt hjerterum. Der er stor fokus på indeklima i projektet.

Renoveringsarbejdet begynder den 3. juli 2017 og forventes afsluttet til august 2018

Der er tale om en totalentreprise, og kontrakten har en værdi af 100 mio. kr.

Fakta om Holmens Kanal 20

Bygherre: Bygningsstyrelsen

Arkitekt: Rørbæk og Møller Arkitekter

Ingeniør: Rambøll

Totalentreprenør: NCC Danmark

Renoveringen består af:

• Ombygning, modernisering og istandsættelse af eksisterende kontorfaciliteter.
    • Etablering af kontor- og mødefaciliteter samt nye ministerfaciliteter.
    • Nye tekniske installationer for at skabe bedre indeklima.

Kontraktsum på 100 mio. DKK.

Byggeperiode:  juli 2017 til august 2018

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Tine Heide Thomsen, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon 91 37 39 44

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.

Tags: