• NCC/

NCC skifter 20.000 kvadratmeter tag på Nordeuropas største idrætscenter

NCC og samarbejdspartnere har startet et snævert kapløb med tiden og vejret om at gøre Grøndal Centrets nye tag klar til efterårssæsonen. Vinderstrategien er samarbejde, opfindsomhed og effektivitet.

Grøndal Centret på Bellahøj er nu lukket for de 130 foreninger og 3.500 daglige brugere, som normalt bruger stedets idrætsfaciliteter. Frem til den 25. juli skal NCC skifte det 20.000 kvadratmeter store tag, uden at hallerne blotlægges for vind og vejr. Det 40 år gamle tag skal skiftes på grund af skimmelsvamp. Det nye tag skal indeholde fire gange så meget isolering som det gamle uden at veje mere, da de bærende konstruktioner ikke er dimensioneret til yderligere belastning. Opgaven løses ved, at to arbejdshold hver dag udskifter 215 kvadratmeter tag fra hver sin side af centret. Det gamle tag skæres i cirka 54 kvadratmeter store stykker, som hejses ned med kran, hvorefter de skilles ad og køres bort. Derefter lægges 16 nye tagkassetter, som efterfølgende får pålagt isolering og to lag tagpap. – Vi lavede to prøvemontager, inden vi for alvor gik i gang med udskiftningen. Den første lærte vi en del af, den anden gik som smurt. Nu kører processen, og vi skifter uden problemer de 430 kvadratmeter tag om dagen, som vi skal for at overholde tidsplanen, siger projektleder Jesper Holst Lehn, NCC. – Den mest uforudsigelige del af arbejdet er at fjerne det gamle tag, fordi vi skal tage hensyn til sprinklerrør, el- og telefonkabler, som er bygget ind i det gamle tag. Derfor fjerner vi det gamle tag dagen i forvejen, så tømrerne og tagdækkerne kan komme til fra morgenstunden. Om natten dækkes hullet af et 250 kvadratmeter stort midlertidig tag i aluminium og plexiglas, som vi har fået fremstillet, forklarer Jesper Holst Lehn. Tagentreprisen er udbudt som et partneringprojekt, og partneringteamet bestående af NCC og Carl Bro har fra starten samarbejdet med Københavns Idrætsanlæg om at finde frem til den bedste tagløsning. – Vi startede med fem løsningsforslag, men efterhånden arbejdede vi os frem til en helt sjette løsning. Da centret blev bygget, var olieprisen lav, så der blev kun isoleret med 50 millimeter. Det nye tag får 200 millimeter isolering, men vi benytter til gengæld en slankere tømmerkonstruktion, som gør at taget ikke bliver for tungt, forklarer Jesper Holst Lehn. Det nye tag udføres som en varmttagsløsning med isolering på oversiden af tagkassetterne for at sikre, at der ikke igen opstår skimmelsvamp. Vejret er nu det eneste, som kan forhindre taget i at blive færdigt til efterårssæsonen. Men også dét er der så vidt muligt taget højde for. – Vi er selvfølgelig ikke herre over vejret. Men vi har sat en dag om ugen af til at kunne ligge stille på grund af regnvejr, så hvis det bare bliver en almindelig halvdårlig dansk sommer, skal vi nok nå det, forsikrer Jesper Holst Lehn. Da Grøndal Centret blev opført i 1965 var det tænkt som et midlertidigt udstillingscenter, men da Bellacentret på Amager blev taget i brug overgik Grøndal Centret i stedet til at være sportscenter. De sidste mange år har taget været utæt, fordi det er opført med små fald, få afløb og uden dampspærre. Fakta om Grøndal Centret: Adresse: Hvidkildevej 64, 2400 København NV Bygherre: Københavns Idrætsanlæg, Teknisk Afdeling Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Ingeniørrådgivning: Carl Bro as Kontraktsum: 53 mio. kr. Tagflade, som skal udskiftes: 20.000 kvadratmeter Byggeperiode: Maj 2005 til august 2005 Yderligere oplysninger: Projektchef Jesper Holst Lehn tlf. 38 34 51 17, pressekoordinator Niels Møller, tlf. 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Teknisk chef Torben Hjelm, tlf. 38 14 44 14, Københavns Idrætsanlæg, Teknisk Afdeling. Chefrådgiver Eric Kjærulff, tlf. 43 48 65 76, Carl Bro as.