NCC spænder hjelmen

Læse original

NCC skærper krav til sikkerhedsudstyr for medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere.

”I NCC har vi en vision om nul ulykker hver dag, og vi arbejder fokuseret på, at hverken vores medarbejdere, leverandører eller vores samarbejdspartnere skal komme til skade, mens de arbejder for os. Alle skal komme sikkert hjem – hver dag”, siger Henning Laursen, Arbejdsmiljøchef i NCC Danmark.

Derfor skærper NCC nu kravene til værnemidler og indfører påbud om obligatorisk brug af beskyttelsesbriller og hjelm med hagerem for alle, der færdes på NCC’s byggepladser, asfaltfabrikker og øvrige arbejdspladser. Med det nye påbud forventer NCC at kunne reducere antallet af øjenskader med 70 % og hovedskader med 80 %.

Påbuddet trådte i kraft i forbindelse med årsskiftet den 1. januar 2017, og mange medarbejdere i NCC skal nu til at vænne sig til at bære sikkerhedsudstyret hele tiden. Det har derfor været helt afgørende for NCC at kommunikere internt om det nye påbud i løbet af sidste år for at få slået formålet med de indskærpede krav fast hos medarbejderne:

”Det er vigtigt, at medarbejderne forstår, hvorfor vi skærper kravene til sikkerhed. Min oplevelse er, at mange er skeptiske overfor de nye krav, men der er også mange, som kan se fornuften i dem, fordi de er for deres eget bedste. Vi har i samme forløb inddraget medarbejderne i udvælgelsen og test af værnemidler, så vi sikrer, at vi har et bredt sortiment i den bedste kvalitet. På den måde tilgodeser vi alle behov og arbejdssituationer. Og flere medarbejdere er rent faktisk blevet overraskede over, hvor behagelige mange af de nye hjelme med hagerem er at gå med”.

Sikkerhed er dog mange ting, og det nye påbud i NCC er et blandt mange initiativer, der skal fremme sikkerheden og komme ulykkerne til livs. Ifølge Henning Laursen kan vi som branche blive bedre til at se arbejdsmiljø i et mere langsigtet perspektiv:

”Hjelm med hagerem og briller er et tiltag, som statistisk viser at kunne være den afgørende forskel på, hvor slemt den enkelte kommer til skade i en ulykke. Men sikkerhed er meget mere end, hvordan vi beskytter håndværkerne med værnemidler. Sikkerhed handler i stigende grad om, hvordan vi forebygger ulykker ved at tænke arbejdsmiljø ind i projektet helt fra starten. Det gør man fx ved at tænke pladsindretning og logistik ind i projekteringsfasen. Det er både ressourcebesparende og styrker arbejdsmiljøet, fordi der er styr på, hvor og hvordan man færdes på pladsen lige fra begyndelsen”.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Henning Laursen, Arbejdsmiljøchef, NCC Danmark, telefon 41 70 49 00
Trine Leth, Kommunikationschef, NCC Danmark, telefon 23 23 19 65

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure. I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: