NCC udvider Aalborg Storcenter

Det bliver NCC Construction, der skal stå for udvidelsen af Aalborg Storcenter med ca. 3.000 m2nye butikker på vegne af bygherren ATP Ejendomme.

Byggeprojektet, der er udbudt som hovedentreprise, omfatter både tilbygning og ombygning i Aalborg Storcenter. Et helt nyt afsnit på i alt 3.000 m2skal føjes til, samtidig med at ca. 1.000 m2af det eksisterende butikscenter bygges om. Derudover tilføjes der 1.000 m2ny kælder under p-pladsen. Udendørs skal der etableres et nyt busparkeringsareal, ligesom de eksisterende p-pladser lægges om og omkringliggende arealer tilpasses og gøres grønnere.

Kunderne i centrum

Ombygningen af et storcenter, der er i drift i hele byggeperioden, er en vanskelig udfordring for enhver entreprenør, for det må ikke gå ud over hverken de handlende eller butiksejerne. NCC har dog stor erfaring fra lignende opgaver og er vel forberedt:

”Specielt juletravlheden i december og udsalget lige efter nytår giver en logistisk udfordring. Vi løser det blandt andet ved at udvalgte arbejder udføres tidligt om morgenen, således at vi udnytter timerne uden for centerets åbningstider bedst muligt, så de handlende stadig kan komme til,” fortæller områdedirektør i NCC Henrik Krogh Holm.

Entreprenørfirmaet gør ligeledes meget ud af en stærk daglig tilstedeværelse, så eventuelle kunder eller butiksindehavere nemt kan henvende sig. Desuden bliver der holdt skarpt opsyn i form af tre daglige inspiceringer af hele byggeområdet, så eventuelle problemer kan tages i opløbet.

Ejendomschef i ATP Ejendomme, Lasse Winther Thorsen, er tilfreds:

”Vi er meget trygge ved NCC, fordi de har de helt rigtige kompetencer og kvalifikationer til den vanskelige opgave, det er at bygge i et butikscenter med over seks millioner kunder om året. Indgåelsen af entreprisekontrakten er samtidig en vigtig milesten i projektet, der efter grundig planlægning nu for alvor er skudt i gang. Vi ser som bygherre frem til et godt samarbejde under byggeriet – og så selvfølgelig en mild vinter!”

Godt kendskab til centeret

I forbindelse med til- og ombygningen trækker NCC på værdifulde erfaringer. Det var nemlig NCC, der i sin tid opførte Aalborg Storcenter, som i sin tid stod klar til åbning i 1996.

”Det gør det naturligvis noget nemmere, at det er bygninger, vi er godt fortrolige med. Og så er det en rar følelse at arbejde her igen – lidt som at komme hjem,” smiler Henrik Krogh Holm.

I forbindelse med ombygningen har ATP Ejendomme valgt COWI som bygherrerådgiver, Kjærsgaard & Andersen som ingeniører og Aarstiderne som arkitekter.

Kontrakten blev underskrevet onsdag den 7. december og byggeriet skal efter planen være afsluttet til efteråret 2012.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, pressekonsulent, NCC Construction A/S, telefon 41 70 44 91

Lasse Winther Thorsen, ejendomschef, ATP Ejendomme A/S, telefon 86 76 21 26

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2010 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: