• NCC/

NCC udvikler nyt boligområde til 135 familier i "Byen i det grønne"

Borgmester Henrik Christensen, Haslev, klipper snoren til det nye boligkvarter ved Haslev Teknikum, som NCC's parcelhusselskab OC Huset er ved at opføre. På den højtbeliggende grund, der ligger rundt om det tidligere Haslev Teknikum, er NCC-selskabet OC Huset i gang med at udvikle et nyt boligområde, som fuldt udbygget får plads til 135 familier. Fredag den 8. oktober indvier borgmester Henrik Christensen, Haslev Kommune, området og giver signalet til, at de første 37 boliger i det nye kvarter sættes til salg. "Der har været stor forhåndsinteresse for boligerne, som rummer varierende boligstørrelser og både ejer- og andelsboliger. Haslev er blevet en populær by. Der er mange, som flytter til, og prisniveauet er stadig fornuftigt sammenlignet med priserne blot 15 km nordpå ad motorvejen," siger salgsdirektør Martin Ravn-Nielsen, OC Huset. Det nye boligkvarter ligger mod sydvest og er det højest beliggende sted i området med udsigt til smuk natur. Det er omgivet af grønne områder, og det grønne element trækkes helt ind i kvarteret i form af kiler af bevoksning mellem bebyggelserne. 10 forskellige boligtyperDe to etaper, som igangsættes nu ligger i områdets østlige ende. Her opføres 37 rækkehuse i henholdsvis ét og halvandet plan. De mindste huse på 84 kvadratmeter får køkken/alrum, soveværelse samt ét værelse, bad og entré. De største boliger bliver på 136 kvadratmeter med stort køkken-alrum/stue, værelser, badeværelse, bryggers og entré. Alt i alt bliver der 10 forskellige boligtyper - alle med redskabsskur. En del af boligerne får integreret carport. Facaderne bliver af henholdsvis gule og rosé mursten med hvidmalede, sprossede vinduer. De gule huse får tage af røde betontagsten, mens de roséfarvede får sorte betonteglsten. Alle boliger får en mindre for- og baghave, flisebelagt indgangsparti og ligeledes flisebelagt terrasse på 15 kvadratmeter. "Køber har rig mulighed for at få indflydelse på materialevalg og farver og dermed sætte sit personlige præg på den nye bolig," siger Martin Ravn Nielsen. Udsigtsgrunde ved "Byen i det grønne"Fra vinduerne i de nye huse vil man tydeligt kunne se, hvorfor Haslev har fået tilnavnet "Byen i det grønne", her er nemlig udsigt til både mark og skov. Tager man vandreskoene på, er man efter kort tid omgivet af skove og skønne naturområder med bakker, åse, dale og kløfter, moser, søer og vandløb. Det nye boligkvarter ligger heller ikke langt fra Bregentved Gods og Gisselfeld Kloster, BonBon-Land og Næstved Storcenter samt en af Sydsjællands flotteste badestrande, Feddet ved Præstø Fjord. Haslev By, hvis centrum ligger cirka fem minutter fra det nye boligkvarter, byder på gode indkøbsmuligheder, et rigt kultur- og foreningsliv, og den kommunale service er i top. Her er ingen særlig ventetid til daginstitutioner, og skolevæsenet er veludbygget. "Endelig er der kun 10 minutter til motorvejs til- og frakørsel og cirka 65 kilometer til København centrum. I Haslev får man en masse fordele," siger Martin Ravn-Nielsen. Området omkring det tidligere Haslev Teknikum, som nu er privatskole, blev efter teknikums fraflytning overtaget af statens ejendomsselskab, Freja Ejendommen A/S, der satte det til salg. OC Huset overtog grunden i foråret og udviklede derefter det ny projekt, som nu er klar til at give Haslev Kommune plads til nye familier. OC Huset er samen med Bülow & Nielsen og HOLMBO-huse en del af NCC Construction Danmarks Bolig-division.