NCC valgt til at opføre PLOT-byggeri

Frederiksborg Amt og NCC har underskrevet en aftale om at opføre et nyt psykiatrisk hospital. Opgaven udføres som et Partnering-samarbejde og har en værdi på 77 millioner kroner for NCC, der er valgt til at virkeliggøre projektet, der er udarbejdet af Moe & Brødsgaard og det prisvindende unge, danske arkitektfirma PLOT. Frederiksborg Amts begynder nu udvidelsen af Helsingør Sygehus med et nyt, psykiatrisk afsnit tegnet af arkitektfirmaet PLOT. Det bliver NCC, der skal opføre det 5.600 kvadratmeter store selvstændige tilbygning til Helsingør Hospital. "Vi har haft et Partnering-samarbejde med Frederiksborg Amt, PLOT og Moe & Brødsgaard for at virkeliggøre den meget spændende udvidelse af sygehuset. Undervejs har vi i fællesskab optimeret byggeriet, så det kan opføres for færre midler og samarbejdet har fungeret så godt, at vi nu indgår aftale om at opføre byggeriet," siger koncerndirektør Klaus Kaae, NCC Construction Danmark A/S. Partnering er en struktureret samarbejdsform, hvor kunde, rådgivere, arkitekt og entreprenør i fællesskab løser byggeopgaven. Partnering er baseret på et tillidsfuldt samarbejde, hvor alle spiller med åbne kort og hvor alles fagkundskaber supplerer hinanden gennem hele byggeprocessen. "Med kontraktunderskrivelsen går vi ind i en ny fase - en fase, hvor konturerne til det store byggeri for alvor kan begynde at tage form. Pludselig føles tiden ikke så lang til maj 2006. Det er jeg oprigtigt glad for på brugernes vegne," siger Karin Falkencrone, formand for Frederiksborg Amts psykiatriudvalg. PLOT og Moe & Brødsgaard vandt i februar 2003 en åben, international konkurrence om udbygningen af sygehuset. "Projektet integrerer psykiatriens til tider skizofrene programønsker i et samlet projekt. Det er på samme tid centralt og decentralt, udadvendt og beskyttet, åbent og lukket, behandling og beboelse," siger Bjarke Ingels, partner i PLOT. "I funktionen er der tale om et logistisk optimeret hospital, men i form og oplevelse er det alt andet end et hospital. Når det nu drejer sig om et sygehus i Helsingør, fristes man til at sige at det er en øvelse i at være og ikke være et psykiatrisk sygehus," siger Bjarke Ingels. PLOT blev stiftet i 2001 af partnerne Julien De Smedt og Bjarke Ingels. PLOT er på rekordtid vokset til en større tegnestue med opgaver som blandt andet Islands Brygges Havnebad, Det Maritime Ungdomshus i Sundby og VM-husene i Ørestaden på samvittigheden. PLOT har modtaget en lang række ærespriser i ind- og udland: PLOT har to gange modtaget Henning Larsen-prisen, fået Nykredits Arkitekturpris og senest en Gylden Løve i Venedig for det bedste koncerthus i verden med forslaget til koncerthuset i Stavanger. Det ny psykiatriske afsnit får 48 senge i et døgnafsnit, som opdeles i tre enheder med hver 16 senge - alle med usigt til enten en sø eller det åbne landskab. En etage over rummer hovedindgang, dagafsnit - som flyttes fra Helsingør Sygehus - ambulatorium og distriktspsykiatri. Nybyggeriet er en selvstændig enhed på sygehusgrunden og bliver forbundet med det eksisterende sygehus med en forbindelsesgang til logistiktransport og lignende. Fakta om ny psykiatrisk sygehusfunktion i HelsingørAdresse:Esrumvej 145, 3000 HelsingørKunde:Frederiksborg AmtTotalentreprenør:NCC Construction Danmark A/SKontraktsum:77 mio. kr.Arkitekt og totalrådgiver:PLOTIngeniør:Moe & BrødsgaardLandskabsarkitekt:Schønherr LandskabSamlet byggeri:5.600 kvadratmeterByggeperiode:Februar 2005 - april 2006