Nicolinehus skyder i højden

Læse original

Går man en tur ned på Aarhus Ø, bliver man mødt af et spektakulært byggeri, der skrider hastigt fremad. NCC har siden 2019 arbejdet på opførelsen af Nicolinehus for Bricks A/S, og byggeriet er nu for alvor i en fase, hvor de visuelle fremskridt er tydelige.

Der er fuld aktivitet på Nicolinehus, hvor man uge for uge kan se byggeriet skyde i vejret. Efter et komplekst støbearbejde med projektets toetagers parkeringskælder, begyndte monteringsarbejdet i stueplan at tage fart i starten af året – og allerede i september forventer NCC at Nicolinehus’ to karakteristiske karréer rammer fuld højde i henholdsvis 11 og 16 etager.

”Det står rigtig godt til her på Nicolinehus! Vi har god fremdrift, og vi holder tidsplanen. Det bliver en stor milepæl for os at nå til tops med monteringsarbejdet i september. Det indvendige apteringsarbejde er allerede godt i gang i de nederste etager, og de første projektlejligheder vil færdiggøres i løbet af efteråret og derefter løbende frem til aflevering i maj – juni 2022” siger NCC’s projektdirektør Henrik Korr, og fortsætter:

”Det er et spektakulært byggeri at være en del af! Jeg har mange års erfaring i branchen, men jeg må indrømme, at jeg ikke har været på et projekt af denne skala før. Heldigvis har vi et eksemplarisk samarbejde med bygherre og de andre involverede på projektet.”

Digitale arbejdsprocesser bærer frugt

På Nicolinehus er en digital fremgangsmåde med til at sikre en højeffektiv produktion ved at gøre projektmaterialet mere gennemsigtigt. NCC benytter Virtual Design & Construction (VDC) på alle deres store byggeprojekter – et digitalt værktøj, der gør det muligt at arbejde og projektere i 3D-modeller, hvor alt information om et byggeri samles.

”Det helt grundlæggende i VDC er, at alle projektets deltagere har adgang til den rette information på det rette tidspunkt. Alle væsentlige informationer er samlet i 3D-modellen her på Nicolinehus – lige fra bygningens konstruktioner til installationerne. Det gør det muligt at finde information og koordinere mellem faggrupperne uden at skulle finde en lang række tegninger frem. På den måde sparer denne arbejdsproces os for en masse tid, og det skaber stor værdi for projektet,” siger VDC-koordinator og entrepriseleder Tommy Brun Rasmussen.

Han fortæller, at VDC spiller en afgørende rolle i projektets fornuftige fremdrift.

”Vi arbejder utrolig effektivt her på Nicolinehus, og jeg er overbevist om, at vi ikke ville kunne holde denne kadence, hvis det ikke var for vores store fokus på digitale arbejdsprocesser.

Projektet indeholder 182 ejerlejligheder, 60 lejeboliger samt 6.133 kvadratmeter kontorer. En markedshal med et stort atrium, hvor cafeer og stande vil sælge mad og drikke, en større Føtex butik og andre småbutikker i stueplan. Der vil også være restauranter samt et område med pool og sauna. I kælderen kommer et fitnesscenter og 450 parkeringspladser i to etager.

NCC afleverer de 182 ejerboliger i Nicolinehus’ sydlige karré i løbet af juni 2022, mens den nordlige karré med markedshal i hele stueetagen, et stort kontorlejemål og 60 lejelejligheder står færdig i slutningen af 2022.

Fakta om Nicolinehus:

• Bygherre: Bricks A/S
  • Bygherrerådgiver : NIRAS A/S
  • Arkitekt: Aart Architects A/S
  • Landskabsarkitekt: Schønherr A/S
  • Ingeniør: Rambøll A/S
  • Totalentreprenør: NCC Danmark A/S
  • Entrepriseform: Totalentreprise
  • Samarbejdsform: Traditionel
  • Opgavetype: Nybyg
  • Byggesum: 977 mio. kr.
  • Omfang: I alt 64.381 m2
  • Byggeperiode: september 2019 til 31. december 2022
  • Adresse: Dagmar Petersens Gade/Bernhardt Jensens Boulevard, 8000 Aarhus C

For yderligere information kontakt venligst:

Anita Beilin, kommunikationspartner, NCC Building Danmark, tlf: +45 42 64 07 70, e-mail: anitbe@ncc.dk

NCC´s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.