Nobelparken fuldendt af imponerende flot byggeri

Byggeriet af Århus’ nye ”byport” - Nobelparken langs Randersvej og Nordre Ringgade - har nået sin afslutning. De sidste tre bygninger i den imponerende ejendomspark er nu klar til indflytning, og fra det nye år får Psykologisk Institut under Aarhus Universitet og Den Sociale Højskole i Aarhus hjemme i Nobelparken. - De to nye beboere er netop nu på vej ind i bygningerne, som elegant fuldender Nobelparken. Det er meget glædeligt, at det er lykkes at skabe et kvalitetsbyggeri, som danner et samlet undervisningsmiljø i forlængelse af Universitetsparken og de eksisterende institutter på Aarhus Universitet, siger direktør Jørgen Andersen, Forskningsfondens Ejendomsselskab A/S (FEAS), som er bygherre på Nobelparken. De nye bygninger er som resten af Nobelparken tegnet af Arkitektfirmaet C.F. Møller og bygget i totalentreprise af NCC Construction Danmark A/S. Med det nye byggeri omfatter Nobelparken nu i alt 56.000 etagekvadratmeter inklusiv kælder. De mange kvadratmeter rummer undervisnings-, forsknings- og kontorfaciliteter til institutter ved Aarhus Universitet og nu også til Den Sociale Højskole. Endvidere rummer bygningerne gæsteforskerlejligheder, parkeringskælder og domiciler til flere erhvervsvirksomheder, herunder rådgivnings- og revisionsfirmaet PricewaterhouseCoopers og ingeniørfirmaet COWI A/S. Gennemgående stil præger bygningernePsykologisk Institut har siden 1960’erne boet i ”midlertidige” lokaler i Risskov. Med flytningen til de nye lokaler i Nobelparken får instituttet endelig nye fleksible og tidssvarende faciliteter tæt på det Samfundsvidenskabelige Fakultet, som instituttet hører under. - Placeringen skaber gode muligheder for øget fagligt samarbejde ikke mindst med Den Sociale Højskole, som deler mange fælles faciliteter og opholdssteder med Psykologisk Institut i de nye bygninger, siger Jørgen Andersen. De tre nye bygninger til de to institutioner er i seks plan og forbindes med to mellembygninger i to plan. Under hele byggeriet er der etableret parkeringskælder med plads til flere end 300 biler. Mellembygningerne i to etager er transparente og fremstår lette og enkle i stål og glas, mens de tre hovedbygninger holdes i en mere massiv stil i røde, blødstrøgne teglsten. - Nobelparkens bygninger er karakteriseret ved en stram arkitektur med kubiske former, smalle vinduesbånd og markante glaspartier mellem hovedbygningerne, og den form har arkitekterne fornemt videreført i det nye byggeri, siger Jørgen Andersen. De tre nye hovedbygninger indeholder undervisnings-, forsknings- og kontorlokaler, mens mellembygningerne rummer fælles faciliteter som foyer, reception og læse- og opholdspladser til de studerende. Udendørs auditorium placeret på tagetI den ene mellembygning etableres et auditorium midt i den store foyer. Auditoriet er adskilt fra foyeren med vægge af ”glasgardiner”, som kan blændes efter behov. - Over auditoriet udnyttes tagets hældning til at lave en skrå tagterrasse, som kan fungere som et udendørs auditorium. Det bliver et meget attraktivt opholdssted om sommeren, hvor det kan bruges til undervisning, foredrag eller som mødested for de studerende, siger Jørgen Andersen. Også det resterende tagareal på mellembygningerne fungerer som tagterrasse med opholdsrum, der brydes af grønne områder med beplantning. Fra tagterrasserne kan man følge trafikken til og fra Nobelparken og aktiviteterne på de markante pladser i området. Tæt samarbejde skabte Nobelparken Med indflytningen af Psykologisk Institut og Den Sociale Højskole er tredje og sidste etape af Nobelparken fuldendt. Det omfattende projekt tog sin begyndelse, da NCC i midten af 1990’erne købte ”Barnowgrunden”, hvor der tidligere var tømmerhandel. De nye planer for den attraktive grund i krydset mellem Randersvej og Nordre Ringgade i Århus blev udviklet i tæt samarbejde mellem NCC Property Development, Arkitektfirmaet C.F. Møller og ingeniørfirmaet COWI A/S. Forskningsfondens Ejendomsselskab A/S købte projektet, og i 1997 begyndte NCC at bygge de første af i alt 10 store bygninger langs Randersvej og Nordre Ringgade. Bag de store bygninger blev der efterfølgende etableret tre mindre punkthuse med gæsteforskerlejligheder. Bygningerne til Psykologisk Institut og Den Sociale Højskole er også placeret centralt i Nobelparken bag randbebyggelsen ud mod henholdsvis Randersvej og Nordre Ringgade. Der er til- og frakørsel via en intern vej, der er opkaldt efter professor Jens Christian Skou fra Århus Universitet, som i 1997 modtog Nobelprisen i kemi. Den sidste etape af Nobelparken indvies i slutningen af februar, når eksamensperioden er overstået, og Psykologisk Institut og Den Sociale Højskole er kommet rigtigt på plads.