• NCC/

Nyt boligkoncept kombinerer internationale erfaringer og danske kompetencer

NCC Construction Danmark A/S lancerer nu et nyt fleksibelt boligkoncept, der bygger på internationale erfaringer. Byggeriet af de første boliger går i gang i Hillerød, hvor NCC Bolig A/S er den første kunde.

Under overskriften ”No nonsense” har en arbejdsgruppe i NCC arbejdet med at udvikle et boligkoncept, der giver værdi for pengene uden at gå på kompromis med kvaliteten. Andre nøgleord i udviklingsarbejdet har været robusthed, fleksibilitet, energieffektivitet og bæredygtighed.

For at opnå dette er der valgt materialer og løsninger, der er holdbare, funktionelle og som kræver meget lidt vedligeholdelse. Det er sket gennem fokus på udvikling, design og styring af alle processer fra idé til indflytning.

Med NCC’s nye boligkoncept får kunden en række fordele og muligheder, som er hidtil usete på det danske boligmarked. Konceptet kombinerer et funktionelt gennemprøvet produkt med klassisk skandinavisk design, stor fleksibilitet i forhold til valg af husmodel, indretning og lavenergiklasse og har samtidig en lav pris.

Torben Modvig, direktør i NCC Bolig, som skal stå for salget, siger om konceptet: ”Vi tror på, at vi i fællesskab har ramt helt rigtigt i forhold til pris og kvalitet. Samtidig mener vi, at timingen er rigtig, da vi oplever, at markedet igen er blevet bedre.”

”Vi ser frem til at opføre flere ”No nonsense” boliger andre steder i landet. Konceptets fleksibilitet gør det muligt at imødekomme kommunernes ønsker om arkitektonisk udtryk, placering på grundene samt energiklasser. Samtidig er det muligt at tilpasse boligerne til ønskerne fra kunderne i de enkelte områder,” siger Torben Modvig.

Boligkonceptet skal stå sin første prøve i Hillerød, hvor NCC er klar til at opføre de første 8 ud af i alt 25 rækkehuse. Boligerne er i 2 plan, og NCC Bolig har valgt at opføre 2 boliger på 114 og 124 m2 i Hillerød. Halvdelen af de første 8 boliger er solgt og yderligere 3 er reserverede. Byggeriet starter i oktober med forventet indflytning inden sommer 2011.

Mange kompetencer i spil

Som en international koncern kan NCC anvende viden på tværs af lande og markeder. Det betyder, at NCC kan bygge videre på eksisterende erfaring fra lande med et højt teknisk niveau frem for at starte fra bunde og opfinde alt selv. Så med det udgangspunkt har arbejdsgruppen transformeret metoder, materialer og løsninger fra Centraleuropa til en dansk kontekst.

Boligkonceptet bygger desuden på erfaringer fra NCC’s afdeling for garanti og service, således at kunderne sikres et produkt, som er funktionelt og gennemprøvet.

NCC’s boligkoncept er tungt byggeri, der kombinerer robusthed og energilagring. Boligerne bygges af kalksandsten, betondæk og udvendig isolering, som i forening sikrer en god energieffektivitet. Kalksandsten er et spændende produkt med en god kombination af holdbarhed, stabilitet og pris, og som samtidig giver en række fordele i forhold til lyd og indeklima.  Det tunge råhus kombineres med slidstærke materialer og overflader, således at kunderne er sikret stor holdbarhed og lav vedligeholdelse.

Konceptets helt klare fordel er dog fleksibiliteten. Det er modulerbart, og samtidig kan det på grund af sin robusthed udformes på mange måder. Indvendigt vil køberne kunne ændre på placeringen af indervægge, og det er fx også muligt at ændre antallet af badeværelser. Konceptet er foreløbig tænkt anvendt til byggeri i fra 1½ etage og op til 5 etager og kan konfigureres til alle nuværende og fremtidige energiklasser.

Michael B. Hansen, sektionsdirektør i NCC Construction Danmark A/S udtaler: ”Det glæder mig at vi har formået at bruge NCC-koncernens mange kompetencer og gode kræfter omkring udviklingen af dette boligkoncept. Det giver os med sin fleksibilitet og enkelhed en unik mulighed for i endnu højere grad at imødekomme vore kunders ønsker og behov om en god kvalitet til en rigtig pris.”

Yderligere oplysninger:

Adm. Direktør Torben Modvig, NCC Bolig A/S, telefon 21 34 29 49

Sektionsdirektør Michael B. Hansen, NCC Construction Danmark A/S, telefon 40 26 18 94

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Roads, NCC Property Development og NCC Bolig. I 2009 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,1 mia. SEK og omkring 2.300 medarbejdere. NCC Construction Danmark bygger, anlægger og renoverer boliger, kontorer, offentligt byggeri, jernbaner og øvrig infrastruktur i Danmark. Læs mere på www.ncc.dk.