Nyt boligområdes succes fører til udvidelse af sognegård

Indbyggertallet i Himmelev Sogn i Roskilde er mere end tredoblet i sognegårdens levetid. Udsigten til yderligere 5.000 beboere i sognet får nu menighedsrådet til at igangsætte en omfattende renovering og tilbygning, der fordobler sognegårdens areal og giver optimale udfoldelsesmuligheder. NCC er valgt som entreprenør på projektet. Da Himmelev Sognegård blev bygget i 1970'erne, rummede sognet mellem to og tretusinde indbyggere. I dag hører flere end 9.000 mennesker til sognet, og yderligere 5.000 er på vej. Den kraftige vækst skyldes først og fremmest opførelsen af den nye Trekroner-bydel i Roskilde, hvor NCC opfører nye boliger. Alle tilflytterne i det nye boligområde kommer nemlig til at høre under Himmelev Sogn. "Vi har i mange år manglet plads til konfirmationsforberedelse og alle former for sociale mødeaktiviteter for såvel unge som ældre. Samtidig har vi fået mere personale. I den nye sognegård får vi plads til det hele," fortæller formand for Himmelev Sogns Menighedsråd, Ole Røtzler Møller. NCC er så småt begyndt på arbejdet med at renovere den gamle sognegård og rydde buske og træer, hvor den nye tilbygning skal være. At NCC vandt licitationen, hænger sammen med virksomhedens ry som en fleksibel samarbejdspartner. "Vi bad NCC om at være med i licitationen, fordi flere af mine kolleger har berettet om gode erfaringer med NCC. Og mine forventninger er blevet indfriet. Det oprindelige projekt var for dyrt for menighedsrådet, men NCC har været meget lydhør over for essensen af projektet og gode til at komme med forslag til, hvordan det kunne realiseres inden for budgetrammen," siger arkitekt Søren L. Pedersen, der også er bygherrerådgiver for Himmelev Menighedsråd. "Der var ikke råd til at gennemføre alle ideerne, men i fællesskab fandt vi fra frem til en løsning, som alle er glade for," siger Kasper Bygge, produktionsansvarlig hos NCC. Sognegården får to nye mødesale og der bliver plads til kontorlokaler til kordegn, præster og organist, personalerum, foyer med kunstudstilling og en lille kældersal, der for eksempel kan bruges til korøvelser. Tilbygningen opføres i samme type gule mursten som den gamle bygning. Vinduesrammerne bliver i massivt egetræ, og der kommer zink på taget. Set udefra vil sognegården fremstå som en gedigen muret bygning med en moderne stil og skarpe konturer blandt andet skabt af en ensidig taghældning. "Vi er gået efter et klassisk udtryk i materialerne, som er valgt til en bygning, som skal stå i rigtig mange år. Den nuværende sognegård ligger ud mod Himmelev Bygade, men den nye sognegård kommer til at åbne ud mod Fynsgade, så den i højere grad kommer til at hænge sammen med kirken, og så der bliver udsigt til et parkareal med græstæppe og træer," fortæller arkitekten. Fakta om Himmelev SognegårdAdresse:Himmelev Bygade 43, 4000 RoskildeKunde:Himmelev Sogns MenighedsrådTotalentreprenør:NCC Construction Danmark A/SKontraktsum:11,2 mio. kr.Arkitekt:Arkitektfirmaet Johansen & Partnere ApSSamlet byggeri:1.000 kvadratmeterByggeperiode:Oktober 2004 - oktober 2005