Nyt domicil skaber nye job på Aarhus Havn

Læse original

Byggeriet af det kommende Havnecenter i Aarhus er i gang, og det vil blandt andet give beskæftigelse til både unge lærlinge og praktikanter.

Grundstenen til Havnecentret er nu lagt, og byggeprojektet vil i løbet af de kommende halvandet år sikre mange håndværkere fast beskæftigelse. Heraf en række unge mennesker, idet Aarhus Havn har stillet krav om mindst fem uddannelsespladser i hele byggeperioden.

Formand for Aarhus Havns bestyrelse og borgmester Jakob Bundsgaard nedlagde i dag grundstenen, som NCC som hovedentreprenør skal forvandle til et Havnecenter i 5 etager - i alt ca. 13.000 kvadratmeter erhvervsbyggeri. NCC forventer, at byggeriet vil beskæftige 25-75 håndværkere frem til det skal stå færdigt i slutningen af 2015. Entreprenørvirksomheden har desuden efterkommet Aarhus Havns ønske om, at der skal tilknyttes mindst fem lærlinge til projektet.

”I NCC arbejder vi aktivt med social ansvarlighed. I forbindelse med byggeprojektet vil det bl.a. betyde, at vi gør det til et fast punkt på vores byggemøder at vurdere, om der kan blive plads til flere praktikanter og lærlinge end det antal, der er aftalt, i kontrakten,” fortæller direktør Palle Bjerre Rasmussen, NCC.

NCC og Aarhus Havn har sammen med Aarhus Produktionsskole aftalt at etablere en Virksomhedsskole på byggepladsen og dermed gøre en ekstra indsats for at få unge i arbejde. Den vil tage udgangspunkt i skolen på Dokk1, hvor Virksomhedsskolen blev startet sidste år. Afhængig af hvor mange betonsjak, der går på byggepladsen, vil 1-3 unge være tilknyttet ad gangen.

En Virksomhedsskole er tiltænkt unge mennesker, som har et ønske om en byggefaglig håndværkeruddannelse, men som ikke er klar til det ordinære forløb. På Virksomhedsskolen vil de få en forsmag på hverdagen på en byggeplads. Her indgår de i et sjak på lige fod med byggepladsens håndværkere og lærlinge og tager del i arbejdet, mens en tilknyttet vejleder og faglærer følger dem på sidelinjen. Efter et forløb på skolen er de bedre gearet til en uddannelse på teknisk skole eller i en virksomhed.

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen glæder sig over udsigterne til, at Havnecenteret allerede fra nu vil skabe nye arbejdspladser på Aarhus havn.

”Og jeg er overbevist om, at det vil fortsætte, når byggeriet står færdigt. Det er jo et helt nyt erhvervscenter med plads til flere virksomheder. Erfaringsmæssigt vil et sådan erhvervscenter betyde en synergieffekt, der både bidrager til nye job og øget omsætning,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen, telefon 20605214

Direktør Palle Bjerre Rasmussen, NCC, telefon 24887792

Ghita Borring, Kommunikations- og marketingchef, NCC Construction, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 47,6 mia. kr. og 18.500 medarbejdere i 2013. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

Tags: