Nyt domicil til familiefirma i vækst

NCC opfører nyt domicil til familiefirmaet SAPA Kontorcenter i Odense, som på otte år har firedoblet omsætningen. Ordren til NCC er på lidt over 30 millioner kroner.

NCC har vundet totalentreprisen på opførelsen af SAPA Kontorcenters nye hovedsæde på Hvilehøjvej i Odense. Hovedsædet kommer til at indeholde i alt 5.500 kvadratmeter lager, butik og administration. SAPA Kontorcenter, som kunne fejre sin 100 års fødselsdag sidste år, har oplevet stor vækst i de senere år. Siden 1998, hvor stifterens oldedatter, Anne Saksø Larsen, kom til roret, er kontorleverandøren vokset fra 37 millioner kroner i årlig omsætning og 35 ansatte til 150 millioner i omsætning og 102 ansatte. – Vi har længe haft brug for mere plads, da vi har udvidet kraftigt i løbet af de seneste år. Desuden har vi brug for en mere central og synlig placering, og det får vi nu, hvor vi ligger tæt ved motorvejen, siger SAPA Kontorcenters indehaver, Anne Saksø Larsen. – Vi bad NCC om at stå for byggeriet, fordi de under hele forløbet har handlet meget professionelt og samtidig har kunnet tilbyde en god pris. Vi havde en meget detaljeret ønskeseddel, som NCC’s forslag levede fint op til. NCC var også gode til at lytte til os og hurtigt vende tilbage med seriøse ændringsforslag, når der var brug for det, siger Anne Saksø Larsen. Det nye hovedsæde består af godt 3.000 kvadratmeter lager, små 1.000 kvadratmeter kontorer og knap 1.500 kvadratmeter udstillings- og butikslokaler. Lagerdelen opføres i sandwichelementer i beton med sorte frilagte overflader. Butiks- og kontordelen bliver en blanding af lette facadepartier i koksgråt plademateriale og store vinduespartier. Lager og administration forbindes af en stor, åben mellembygning, der får byggeriet til at syne luftigt. Byggeriet er opført efter tegninger fra arkitektfirmaet Erling Foged A/S efter et oplæg fra arkitekt Jesper Thye. – De store vinduespartier på facaden er med til at give SAPA en meget markant og synlig profil i forhold til placeringen ved motorvejen, siger arkitekt Erling Foged fra arkitektfirmaet Erling Foged A/S. Byggeriet går i gang til maj i år, og de første kontorstole vil formentlig rulle ind kort før jul. Der forventes ingen særlige støjgener for naboerne i byggeperioden. FAKTA om byggeriet: Adresse: Hvilehøjvej 20, Odense Bygherre: SAPA Kontorcenter A/S Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Bygherrerådgiver: OBH Gruppen A/S Arkitekt: Arkitektfirmaet Erling Foged A/S Ingeniør: Hedeselskabet Samlet byggeri: 5.490 kvadratmeter Heraf administration: 930 kvadratmeter Heraf butik: 1.440 kvadratmeter Heraf lager: 3.120 kvadratmeter Byggeperiode: Maj til december 2006. Yderligere oplysninger: Projektleder Sten Haudrum, telefon 24 88 79 19, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Indehaver Anne Saksø Larsen, telefon 63 15 25 25, SAPA Kontorcenter A/S. Arkitekt Erling Foged, telefon 28 11 40 24, Arkitektfirmaet Erling Foged A/S.