Plejehjemsboliger klar næste år

Den omfattende renovering og udvidelse af Plejehjemmet Bøgely i Løgstør er nået så langt, at borgmester Jens Lauritzen har holdt rejsegilde på plejehjemmets nye fløj. NCC opfører fløjen, der kommer til at huse 32 tidssvarende plejeboliger. Beboerne fra plejehjemmet Bøgely kan glæde sig til at flytte ind i de nye plejeboliger til sommer næste år. Men allerede nu har de dannet sig et indtryk af deres kommende hjem ved rejsegildet torsdag, hvor borgmester Jens Lauritzen og kommunens nye plejehjemschef Mikael Storm holdt tale. NCC's indsats på byggepladsen sikrer, at byggeriet skrider planmæssigt frem: "Vi er begyndt på elementmontagen og murer-, tømrer-, VVS- og sprinklerarbejdet er godt i gang. Det næste bliver elinstallationerne og gulvbelægningen. Inden for de næste 14 dage får vi sat vinduerne i, og så begynder vi at lukke taget," fortæller projektleder Lene Faber, NCC. Nybyggeriet har været udbudt i en totalentreprisekonkurrence, hvor fem entreprenører bød på opgaven. Efter at have vurderet kvaliteten og økonomien i de indkomne forslag, valgte Løgstør Kommune NCC til at opføre de 32 boliger i plejehjemmets nye fløj, der skal leve op til tidens krav om funktionel indretning af plejeboliger. Et område som både Løgstør Kommune og NCC har erfaring med fra tidligere byggeprojekter. Fløjen er opdelt i fire enheder med hver otte boliger. Hvert område er organiseret omkring et fællesareal med køkken samt opholdstue eller altan, begge med udsigt over den nærliggende park og kirke. De enkelte boliger er på cirka 45 kvadratmeter, og de bliver indrettet med egen stue, entré, et mindre køkken, badeværelse og soveværelse. I det nye plejehjems stueetage bliver der plads til et nyt dagcenter med fællesfaciliteter som festsal, café, køkken, værksted, aktivitetsrum og møde- og administrationslokaler til plejepersonalet. Den nye fløj er bygget i røde mursten i samme stil som de eksisterende bygninger, og det varer ikke længe, før NCC beklæder taget med røde teglsten. Den nye bygning får dermed en tidløs og enkel udformning, som passer ind i omgivelserne i det centrale Løgstør. Under byggeriet er en del af beboerne på Bøgely indlogeret i det nyrenoverede plejehjem Kærbo i Ranum. Løgstør Kommune har investeret i alt 120 millioner kroner i at modernisere de to plejehjem, hvilket gør det til kommunens største byggeprojekt nogensinde. Fakta om Plejehjemmet BøgelyAdresse:Anlægsvej 12, 9760 Løgstør Kunde:Løgstør Kommune Totalentreprenør:NCC Construction Danmark A/SBygherrerådgiver:Arkitekterne C. F. Møller. Arkitekt:Friis & Moltke A/S. Rådgivende ingeniør:COWI A/S.Samlet nybyggeri:3.300 kvadratmeter.Heraf boliger, 2 etager: 2.200 kvadratmeter.Dagcenter:1.100 kvadratmeter.Byggeperiode:Marts 2004 til sommeren 2005.