Poulstrup Plejehjem ombygges til ældreboliger

God plads er i mange tilfælde en forudsætning for at have det godt. Derfor er Hjørring Kommune i gang med at renovere alle plejehjem i kommunen, så ældre fremover tilbydes tidssvarende, moderne boliger.Arbejdet med at omdanne de eksisterende 22 stuer på Poulstrup Plejehjem i Vrå til 11 ældreboliger og modernisere seks øvrige boliger er netop startet.NCC Construction Danmark A/S blev udvalgt til hovedentreprenør i Partnering-samarbejdet på basis af udbud på projektforslagsstadiet blandt flere indbudte hovedentreprenører. - Målet er at lave tidssvarende boliger, hvor ældre også kan bo, selv om de bliver plejekrævende og får brug for hjælpere og hjælpemidler, forklarer arkitekt Steen Madsen, arkitektfirmaet Finn Østergaard, der har tegnet de nye boliger. Eget badeværelse og køkkenEfter ombygningen bliver hver bolig cirka 40-50 kvadratmeter og rummer ud over stue og soveafdeling eget badeværelse, køkkenniche samt terrasse. Gangarealerne brydes af fælles opholdsrum, hvor beboerne eksempelvis kan spise sammen. Der etableres vinduer fra stuerne ud til gangen, så beboerne kan følge med i, hvad der foregår i ”gadeforløbet”, uden at døren til deres bolig står åben.Alle boliger forberedes til plejekrævende beboere med skinner i loftet til lifte, ekstra plads på badeværelset samt brede døre fra gangarealet, således at Arbejdstilsynets krav i den plejekrævende situation opfyldes. Boliger til ægteparGangbesværede får også bedre adgangsforhold til plejehjemmet. Der etableres en åben elevator, så kørestolsbrugere ubesværet kan komme op og ned. Plejehjemmet, som er opført i 1960’erne, har høj kælder, og stueetagen er derfor ikke i niveau med omgivelserne. - Mange ældre nyder at opholde sig udendørs, derfor får hver bolig nu også sin egen altan med udgang fra stuen og trappe ned til de omkringliggende grønne områder, forklarer Steen Madsen. De seks særskilte boliger, der ligger i forlængelse af Poulstrup Plejehjem, udvides, så det bliver muligt for ægtefæller at bo sammen. De nye boliger er alle tilknyttet plejecentret, hvorfra plejepersonale kan assistere beboerne efter behov. NCC Construction Danmark A/S afslutter renoveringen sidst i maj 2004.