Rejsegilde på cafe og underjordisk fitness-center

Nu bindes torvet på Frederiksbergs nye bymidte visuelt sammen. Onsdag den 5. februar er byggeriet af bymidtens centrale samlingspunkt - en nye cafe med nedgang til et moderne fitnesscenter - så langt, at der er kaldt til rejsegilde klokken 13.30 med deltagelse af blandt andre Frederiksbergs borgmester, Mads Lebech. NCC har fået ideen, Henning Larsens Tegnestue har tegnet. Resultatet, som allerede kan skimtes, er en smuk og transparent cafebygning med et underjordisk fitnesscenter. Cafeen, der også rummer reception for og adgang til velværecenteret, er på 320 kvadratmeter. Herfra bliver der også et stort ovenlysindfald til salene i det 1.900 kvadratmeter store, underjordiske Hard Work Studio. Cafeen og fitnesscenteret er en del af den helhedsplan, som Henning Larsens Tegnestue har udformet for Frederiksbergs nye bymidte. Her har NCC bygget det nye Frederiksberg Gymnasium. Det er også NCC, som udvider hovedbiblioteket. Cafeen, der ikke fylder mere end et stort parcelhus, er i to etager med gennemsigtige facader. Den nye Falkoner Plads er på størrelse med Gråbrødre Torv i det indre København. Ligesom Københavns kendte samlingsplads, bliver Falkoner Plads forbeholdt gående trafik og ophold. Ved pladsen ligger Metro-stationen, handelshøjskolen, hovedbiblioteket, brandstationen og det allerede meget roste, nye Frederiksberg Gymnasium. NCC's forslag til udnyttelse af arealet under Falkoner Plads vandt i konkurrence med flere andre ideer, og Frederiksberg Kommune besluttede i 2002 at sælge grunden til NCC's ejendomsudviklingsselskab, NCC Property Development A/S, som sammen med Henning Larsens Tegnestue har virkeliggjort projektet. Fitness- og velværecenteret under jorden udstyres med træningsarealer i fire forskudte planer, to aerobicsale, en særlig spinningsal, et børneområde og en relax-zone med saunaer, dampbade og spabade.