Rejsegilde på Danmarks største citycenter

Når rejsegildekransen går til tops over Bruun’s Galleri i Århus torsdag den 15. maj, er det både en handels- og en byudviklingsmæssig begivenhed, der fejres. Bruun’s Galleri bliver således Danmarks største citycenter og vil samtidig indgå som en vigtig brik i den byfornyelse, som over de senere år har gjort Århus til en endnu mere attraktiv by og handelsby. Projektet tog sin begyndelse, da NCC Property Development midt i 90’erne fik mulighed for at erhverve en del af det grundareal, som Bruun’s Galleri ligger på i dag. I første omgang arbejdede NCC på egen hånd med udviklingen. Senere kom Steen & Strøm Danmark A/S til og overtog rollen som bygherre for butikscentret. Bruun’s Galleri er således opstået i et tæt parløb mellem NCC Property Development og Steen & Strøm, der er Skandinaviens største virksomhed inden for udvikling og management af butikscentre. - Opgaven har været præget af en række store udfordringer med at skabe de rigtige løsninger, og vi har haft et godt samarbejde med myndighederne, vore rådgivere og Steen & Strøm, siger direktør Bent Skovsen, NCC Property Development. 96 butikker, en stor biograf og et højhusHele byggeriet, der omfatter butikscenter, storbiograf og højhus, er på 90.000 kvadratmeter.De i alt 96 butikker, restauranter og caféer breder sig over 35.000 kvadratmeter og vil sammen med den store CinemaxX biograf med otte biografsale og plads til over 2.000 mennesker trække et stort publikum til. Parkering bliver en nem sag. For under hele området er der parkeringskælder i tre etager på i alt 37.500 kvadratmeter med plads til cirka 1.000 biler. Med sine mange tilbud til publikum, et særdeles indbydende miljø og i kraft af sin størrelse bliver Bruun’s Galleri et vægtigt indslag i Århus’ handelsliv. Det vil indgå i en akse, som strækker sig fra området omkring det nye åbne å-miljø ved Vadestedet, over strøggaderne til Frederiksbjerg-området. Fra 15. oktober i år vil det som Danmarks største butikscenter i city bidrage væsentligt til, at Århus har alle kort på hånden til at styrke sin rolle som attraktiv handelsby. Store byggemæssige udfordringerDet store projekt er tegnet i et samarbejde mellem arkitektfirmaerne Schmidt, Hammer og Lassen K/S og 3xNielsen A/S. Såvel centerdelen med biograf som KPMG-huset og i øvrigt også det nærliggende idrætscenter DGI-huset opføres af NCC Construction Danmark A/S i totalentreprise. Byggeopgaven har været - og er fortsat - fyldt med spændende udfordringer. Blandt andet stilles store krav til logistikken. - Der er meget lidt udenomsplads, så vi har måttet starte i den ene ende og bygge en sektion helt op i højden - og så bakke, hvor vi normalt bygger én etage af gangen, siger projektleder Bo Lagerberg, NCC. Af hensyn til butikker og P-kælder har det været et krav, at der bliver så få bærende søjler som muligt. Det har ført til støbning af kraftige supplerende betonbjælker over de store spænd i selve centerdelen. Endvidere hviler den 6.500 kvadratmeter store og 6.000 ton tunge biografbygning på blot 24 betonsøjler, hvilket svarer til mellem en tredjedel og en fjerdedel af det normale. Derfor har det været nødvendigt at bygge biografen over landets hidtil største stålskelet, som fordeler vægten ned på de få punkter. Højhuset på 17 etager er bygget over et stålskelet af 500 ton stålbjælker. Det er opført i løbet af vinteren, hvilket har stillet store krav til håndværkerne, idet kuldepåvirkningen kan være meget voldsom i højden. På trods af kulden, var der ingen plads til rysten på hænderne, for over hele højden er der kun tilladt en tolerance på 10 millimeter. Smukt og let byggeriArkitekterne har lagt vægt på, at publikum og naboerne til Bruun’s Galleri får noget smukt at kigge på. Ved at udføre højhusets og biografens facader udelukkende af glas skabes en lethed. Øvrige facader beklædes med grøn kinesisk granit. Den store tagflade på Bruun’s Galleri er et kapitel for sig: - På grund af tagets størrelse, og at mange kan se ned på det, betragter vi taget som en facade, og der bliver anlagt grønne arealer med lav bevoksning. Det betyder også, at taget ændrer karakter med årstidernes skiften, siger Bo Lagerberg, NCC. Følg byggerietDu kan se billeder fra udviklingen i byggeriet og læse om det på Bruuns Galleri.