Rejsegilde på hollandsk forvandlingsbyggeri i havnen

De hollandske MVRVD-arkitekters idé om at hænge boliger udenpå to af sojakagefabrikkens gamle silorør er nu så langt, at de mange håndværkere og bygningsarbejdere sammen med blandt andre overborgmester Jens Kramer Mikkelsen holder rejsegilde fredag den 8. oktober. Efter et år og 20 dages hårdt arbejde på byggepladsen er tagkonstruktionen rejst på NCC's og Gemini Residence A/S' forvandlingsbyggeri i Havnestad. To 40 meter høje betonrør, der i ØK's tid på grunden indeholdt sojafrø til produktionen, er brugt som bærende, indre skal for 84 nye boliger. Taget, der ligger som to enorme kontaktlinser på toppen af silorørene, består af en let stålkonstruktion. Mellem ståldragerne er der trukket en gennemsigtig plasticfolie. Tagets gennemsigtighed søger for, at der året rundt kastes maksimalt lys indenfor i de nøgne silorør, der nu bliver atrium med spændende udkragede trapper, altangange og glaselevatorer. "Arbejdet med at bygge lejligheder udenpå de eksisterende betonrør har været fantastisk spændende for vort projektteam og omkring 200 håndværkere, der indtil nu har haft daglig gang på byggepladsen. Opgaven har været enestående lige fra de første nedboringer af jordankre, til de enorme stålkonstruktioner og montagen af de otte etager med lejlighederne og nu montagen af taget," siger senior projektchef Martin Palmquist, NCC, som har ansvaret for byggepladsen. Gemini Residence er den tredje silo, som NCC forvandler til boliger i den nye Havnestad, der ligger i området omkring ØK's nu nedlagte sojakagefabrik. Gemini Residence er nabo til den ombyggede Wennberg-silo på Islands Brygge 30, som professor, arkitekt Tage Lyneborg i samarbejde med NCC har forvandlet til 142 udlejningsboliger for Nordea Pension. Lidt længere oppe ad Islands Brygge ligger "pressesiloen", som NCC for år tilbage omdannede til ejerlejligheder. Efter rejsegildet på Gemini Residence udestår nu kun få opgaver udvendigt. Det arbejde kommer først og fremmest til at foregå inden døre, hvor de 84 lejligheder indrettes med stuer, værelser, køkken, toiletter og baderum. Desuden etableres parkeringskælder. "Vi har arbejdet under meget trange vilkår, da vejen og havnebassinet ligger tæt op ad byggelinien. Mange forskellige montageaktiviteter har været igangsat sideløbende på den relativt beskedne plads. Det er lykkedes os at tilrettelægge arbejdet med fokus på både sikkerhed og arbejdets fremdrift. Vi har ikke oplevet en eneste alvorlig arbejdsulykke under arbejdet, det værste uheld, vi har haft, har været en klemt finger," siger Martin Palmquist. Opskrift: Ingredienser 8.000 m2 glas 1.000 m2 folietag 1.600 tons stål 7.000 m2 trægulve 5.000 m2 udvendige trægulve 10.000 m2 betonelementer 2.500 m2 asfalt 2.500 m2 belægningssten 200 menneskers samlede ideer og kompetencer Tilberedningstid Indtil nu er der - i runde tal - brugt 150.000 arbejdstimer Flere fakta: Fra silo til boliger Byggeriet begyndte 8. september 2003 Første etagedæk var på plads den 4. januar 2004 Sidste etagedæk lå den 6. april som det skulle Facaderne og taget over dækkene var lukket den 24. juni 2004. Stålet, som skal holde folietaget på plads over silorørene, blev monteret den 17. september 2004. Lejlighederne ventes klar i april 2005, hvorefter de sælges af Gemini Residence A/S. Boligerne er hævet, de nederste ligger 10 meter over terræn. Der er seks lejlighedstyper i størrelser fra 90 til 200 m2. Gemini Residences samlede areal er på cirka 10.000 m2.