Rejsegilde på nye boliger og butikker

NCC opfører Bygge- og Boligforeningen af 1938's nye ejendom med 26 boliger, kontorlokaler og butikker midt i Hjørring. Butikkerne får facader og indgang mod Østergade. NCC er kommet så langt med opførelsen af Hjørrings nye centrale ejendom med boliger, butikker og kontorer, at Bygge- og Boligforeningen af 1938 kan holde rejsegilde den 8. december. Den tre etager høje bygning på Østergade midt i Hjørring står klar til indflytning til maj næste år. Men konturerne af det færdige byggeri tegner sig allerede tydeligt. Byggegrunden, som indtil for kort tid siden husede et gammelt supermarked, præsenterer nu en splinterny ejendom med plads til 26 boliger, 400 kvadratmeter butiksareal, 200 kvadratmeter kontorer til Bygge- og Boligforeningen af 1938 og 500 kvadratmeter kælder blandt andet med lokaler til rejsebureauet DTF Travel. NCC har rejst råhuset og lukket den skalmurede bygning med vinduer og tag. Efter rejsegildet går håndværkerne i gang med at lægge gulve og installere køkkener. "Vi har aftalt med Bygge- og Boligforeningen at lukke huset inden rejsegildet for at få sat varme på bygningen, så vi straks kan komme i gang med det indvendige arbejde," siger Hans Matthiasen, som er NCC's projektleder på det hurtigt fremadskridende byggeri. Deltagerne ved rejsegildet kan dermed se frem til at indtage de røde pølser, kolde øl og vand i læ for det danske vintervejr. Hjørrings borgmester, Bent Brown, og forretningsfører i Bygge- og Boligforeningen af 1938, Jens Ole Jørgensen, benytter lejligheden til at sige et par ord. "Byggeriet går helt som det skal, og vi er stolte af den nye ejendom. Ikke engang det dårlige efterårsvejr har skabt forsinkelser i forhold til tidsplanen. Vi har haft et godt samarbejde med NCC, som vi kender fra tidligere byggerier. Det har stor betydning for samarbejdet, at vi stoler på hinanden og ved, at vi kan komme med konstruktive forslag og kritik, uden at der opstår sure miner," siger Jens Ole Jørgensen. Det nye byggeri bliver udført af det samme hold arkitekt-, ingeniør- og entreprenørvirksomheder, som stod bag Vendiavej. NCC's opgaver varetages af afdelingen i Hjørring, der beskæftiger cirka 60 medarbejdere. De kommende boliger er resultatet af længere tids stigende behov for moderne lejeboliger med en attraktiv placering i centrum af Hjørring. Butikslokalerne og Bygge- og Boligforeningens nye lokaler kommer til at ligge i stueetagen. I kælderen indrettes cirka 350 kvadratmeter kontorlokaler til DTF Travel, som også lægger beslag på fire gæsteboliger på første sal. Ejendommen er placeret helt ud til Østergade. De murede facader i gulrøde sten med pudsede gesimser og rødt tegltag matcher de omkringliggende bebyggelser. Bag bygningen skabes et gårdmiljø med opholds- og parkeringsarealer til de kommende beboere, som får indkørsel fra Markedsgade. Butikkerne får facade og indgang mod Østergade, mens adgangen til boligerne sker fra gårdsiden via opgange med elevator og altangange. En udvidelse af altangangen ved de enkelte lejligheder skaber en opholdsaltan til hver bolig. Hver lejlighed får endvidere en fransk altan ud mod Østergade. Fakta om nyt erhvervs- og boligbyggeriBeliggenhed:Østergade, 9800 HjørringKunde:Bygge- og Boligforeningen af 1938Hovedentreprenør:NCC Construction Danmark A/SArkitekt:Arkitektfirmaet Bundgaard og Kassow, HjørringIngeniør:Brix & Kamp A/SSamlet byggeri:3.500 kvadratmeterHeraf 26 boliger: 2.400 kvadratmeterButiksareal:400 kvadratmeterKontorareal:200 kvadratmeterKælder:500 kvadratmeterByggeperiode:Maj 2004 - maj 2005