Skagen får mikrobryggeri

NCC forvandler et elværk til bryghus, når Skagen hopper med på mikrobryggeri-bølgen og åbner sit første bryghus 1. oktober i år. Ordren udføres i partnering og er på små fem millioner kroner.

Når Skagens Bryghus slår dørene op 1. oktober i år, er det en gammel drøm, der går i opfyldelse for brygmester René Diget Søgaard Sørensen. – Jeg elsker alt, der har med øl-brygning at gøre, og det bliver vildt spændende at komme i gang, lyder det fra øl-entusiasten, der bryggede sin første øl hjemme i kælderen for godt seks år siden. Siden da har han brygget flere end 130 forskellige slags øl og vundet medaljer ved Danmarks- og Vendsysselmesterskaberne. NCC står for forvandlingen af det næsten 100 år gamle elværk til et moderne mikrobryggeri. I alt 600 kvadratmeter skal renoveres og ombygges til bryggeri med café og beværtning i bygningens kælder og stueetage. – Det er et fantastisk rum, der med 6,5 meter til loftet, tre meter høje vinduer og flotte udsmykninger nærmest minder om en kirke. Vi lægger vægt på at bevare bygningens rustikke og gammeldags udseende og derfor vil en del af ombygningen også gå ud på at fastholde og udbygge de smukke profileringer, der er i træværket og murværkets flotte udsmykninger. Derudover vil vi lave nicher i den østvendte facade, så den matcher den vestvendte facade og på den måde underbygger harmonien i bygningen, siger arkitekt Karsten Hvid Jepsen fra Tegnestuen Skagen. – Det er usædvanligt, at vi i den grad får mulighed for at kæle for detaljerne og bruge de gamle håndværkstraditioner. For mig er det utroligt spændende, når jeg for eksempel ser en så smukt opmuret skorsten, som den der er her. Det er udfordrende at renovere et byggeri med så mange flotte detaljer. Nu til dags vil folk desværre sjældent ofre de penge, det kræver at udføre den slags håndværk, siger projektleder John Lundsgaard, NCC Construction Danmark A/S. Det samlede projektet løber op i godt 15 millioner kroner, ordren til NCC er på små fem millioner kroner. Bryggeriet er mestendels finansieret af folkeaktier og både lokale skawboer og eksil-skawboer bosat så langt væk som Kina og USA støtter det lokale bryggeri. – Der har været en utrolig stor opbakning. Vi solgte samtlige 2000 aktier på 14 dage. Mange af dem er solgt til privatpersoner, som kun har købt en enkelt aktie, siger brygmester René Diget Søgaard Sørensen. Det færdige bryghus får plads til godt 80 siddende gæster og kan producere op til 260.000 liter øl om året, hvoraf hovedparten tappes på flasker og sælges gennem diverse butikskæder. NCC står også for ombygningen af 1. og 2. sal, som skal rumme seks ejerlejligheder på mellem 70 og 140 kvadratmeter. FAKTA om Skagens Bryghus: Adresse: Kirkevej 10, Skagen Bygherre: Skagens Erhvervsudvikling og Skagens Bryghus Hovedentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Ordresum: 4,925 millioner kroner Arkitekt: Tegnestuen Skagen Ingeniør: Rådgivende ingeniører Erasmus & Partnere Samlet byggeri: 600 kvadratmeter Byggeperiode: Maj – september 2006 Yderligere oplysninger: Projektleder John Lundsgaard, telefon 21 44 68 37, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Brygmester René Diget Søgaard Sørensen, telefon 61 67 42 80, Skagens Bryghus. Arkitekt Karsten Hvid Jepsen, telefon 98 44 15 24, Tegnestuen Skagen.