”Smaragden” bliver nyt vartegn ved havneløbet

C.W. Obel Ejendomme A/S og NCC Property Development A/S har indgået samarbejde om at realisere en af de sidste, store projekter ved havneløbet i København.

Med et projekt tegnet af den internationalt anerkendte, hollandske arkitekt Erick van Egeraat, er det planen at virkeliggøre opførelsen af en erhvervsejendom på op mod 18.000 kvm, som efter planen kommer til at indeholde kontorer, serviced apartments, restaurant, fitness center, dagligevarebutik og parkeringskælder. Projektet bliver foreløbig kaldt ”Smaragden”, og kan blive et grønt, lysende vartegn mod nattehimlen på Kalvebod Brygge. Projektet bliver realiseret på den såkaldte politigrund, der ligger mellem Hambrosgade, Mitchellsgade, Puggaardsgade og Kalvebod Brygge. Grunden har i mange år ligget hen med et par undseelige, røde træbarakker – en nærmest skrigende kontrast til de store, moderne byggerier langs Kalvebod Brygge. – Vi glæder os utrolig meget til samarbejdet om Smaragden, lyder det samstemmende fra property manager Michael Sheikh, C.W. Obel Ejendomme A/S og projektdirektør Mogens Bendixen, NCC Property Development A/S. – En opgave af denne størrelse kræver ubetinget god kemi mellem parterne, og herudover kan vi fra begge sider byde ind med erfaringer fra både udvikler og investor-siden, siger Mogens Bendixen, NCC. – Det har været afgørende for os, at projektet udvikles og gennemføres af en spiller med den fornødne ekspertise til at løfte så kompleks en sag. For os er der tale om en langsigtet investering i en velbeliggende, central ejendom i København og projektet er tillige tegnet af en international anerkendt arkitekt. Vi glæder os til at byde de kommende lejere velkommen i en hus af international klasse, siger Michael Sheikh, C.W. Obel Ejendomme. Forhistorien til projektet er en idékonkurrence udskrevet i 2004 af det statsejede ejendomsselskab, Freja Ejendomme A/S. Med idékonkurrencen ønskede Freja Ejendomme at få belyst mulighederne for en fremtidig benyttelse af grunden på en måde, der kunne formidle overgangen mellem det helstøbte Glyptotekskvarter og de nyere, moderne bygninger langs Kalvebod Brygge. FAKTA om Smaragden: Beliggenhed: Området mellem Hambrosgade, Mitchellsgade, Puggaardsgade og Kalvebod Brygge. Byggeret: 15.209 kvadratmeter. Etageareal: Op til 18.000 kvadratmeter. Formål: Erhvervsejendom planlagt med kontorer, serviced apartments, restaurant, fitness center, dagligvarebutik og parkering i kælder (152 pladser). Grundsælger/opdragsgiver: Freja Ejendomme A/S. Grundkøber/developer/bygherre: NCC Property Development A/S (pris ikke oplyst). Investor: CW Obel Ejendomme A/S Entreprenør: NCC Construction Danmark A/S Arkitekt: Eric van Egeraat (EAA), Holland. Læs mere: www.freja-ejendomme.dk Yderlige oplysninger: Projektdirektør Mogens Bendixen, NCC Property Development A/S, telefon 22 47 51 88 Property manager Michael Sheikh, CW Obel Ejendomme A/S, telefon 41 16 70 70