Temadag om energirigtige kontorer

Moderne kontorbyggeri bruger op til fire gange mere energi end nødvendigt, viser en rapport, som Teknologisk Institut udsender efter nytår. Resultaterne af rapporten præsenteres ved en temadag hos NCC i Tuborg Havn den 27. november. Teknologisk Institut har undersøgt energiforbruget i 30 nybyggede, danske kontorejendomme. "Det viser sig, at nogle bruger både tre og fire gange mere energi end nødvendigt. Men det kan der gøres noget ved," siger projektleder, ingeniør J. C. Sørensen, Teknologisk Institut. På temadagen præsenteres rapportens hovedkonklusioner. Her kommer der også fokus på EU's direktiv, der fra januar 2006 stiller helt nye krav til energiforbruget i bygninger. Den omfattende undersøgelse af de 30 virksomheder skal føre til, at der kan opstilles nøgletal for best practice. Nøgletallene skal blandt andet vise, om det er muligt at bygge og drive kontorbygninger energirigtigt og samtidig have et godt indeklima.

Moderne kontorbyggeri bruger op til fire gange mere energi end nødvendigt, viser en rapport, som Teknologisk Institut udsender efter nytår. Resultaterne af rapporten præsenteres ved en temadag hos NCC i Tuborg Havn den 27. november fra klokken 12.30. Teknologisk Institut har undersøgt energiforbruget i 30 nybyggede, danske kontorejendomme. "Det viser sig, at nogle bruger både tre og fire gange mere energi end nødvendigt. Men det kan der gøres noget ved," siger projektleder, ingeniør J. C. Sørensen, Teknologisk Institut. På temadagen præsenteres rapportens hovedkonklusioner. Her kommer der også fokus på EU's direktiv, der fra januar 2006 stiller helt nye krav til energiforbruget i bygninger. Den omfattende undersøgelse af de 30 virksomheder skal føre til, at der kan opstilles nøgletal for best practice. Nøgletallene skal blandt andet vise, om det er muligt at bygge og drive kontorbygninger energirigtigt og samtidig have et godt indeklima. Under temadagen fortæller driftschef Jørn Malmstrøm, NCC, om energirigtigt kontorbyggeri med udgangspunkt i NCC's moderne domicil på Tuborg Havnevej i Hellerup, hvor temadagen afholdes. Desuden er der indlæg af blandt andre seniorforsker Kirsten Engelund Thomsen, By og Byg, direktør Claus Østergaard, Fujitsu Siemens A/S, senioringeniør Villy Falk, COWI A/S og sagsingeniør Niels Radish, Rambøll A/S. NCC arbejder indgående med tekniske installationer og syv af de moderne kontorbygninger, som NCC har opført, indgår i den kommende rapport fra Teknologisk Institut. NCC har blandt andet som mål at arbejde for en bæredygtig udvikling i samfundet ved at tilbyde produkter og serviceydelser, der tager hensyn til både mennesker og miljø. Det medfører, at NCC har sat sig for selv at reducere egenforbruget af energi og forebygge forurening. Mere information om temadagen på Teknologisk Instituts hjemmeside