Tholstrup samler administrationen

Tholstrup Cheese A/S stikker nu spaden i jorden til en udvidelse på 1.500 etagekvadratmeter af Korsvej Mejeri ved Taulov. Nybyggeriet i klassisk dansk mejeristil skal give basis for en samling af hele virksomhedens administration og ledelse og medfører, at salgs- og marketingafdelingen flytter fra de nuværende lokaler ved Nyhavn. Byggeriet opføres af NCC Construction Danmark A/S som et Partnering-projekt. Arkitektfirmaet Erling Foged A/S og Ingeniørfirmaet Søren Jensen A/S i Horsens er rådgivere på projektet. Byggeriet, der skal stå færdigt den 1. juli, består af et længehus med en helt ny reception og en fløj med kontorer. Receptionen bliver med store glaspartier i begge sider af bygningen og fuld loftshøjde til 2. sal. I kontorfløjen får storrumskontoret i stueetagen ligeledes højt til loftet, mens resten af den nye fløj indrettes i to etager som traditionelle kontorer. I kælderen bliver der lokaler til arkiv og lager. Tilbygningen opføres i samme stil som det oprindelige mejeri - med facader af røde mursten og rødt tegltag. Vinduespartiernes udformning er ligeledes hentet fra den klassiske danske mejeriarkitektur. - Vi har over årene udvidet det oprindelige mejeri ved ”knopskydning” mod øst, vest og nord, og vi har valgt at bibeholde stilen. Den nye tilbygning ligger mod vest, fortæller projektchef Svend Erik Boltau fra Tholstrup. Virksomheden blev grundlagt i 1893 af Rasmus Tholstrup, som var en stor personlighed inden for dansk mejeridrift, osteudvikling og -produktion. Korsvej Mejeri i Taulov blev købt af sønnen, Henrik Tholstrup, i 1958. Han var på det tidspunkt i færd med at flytte Tholstrups aktiviteter fra Sverige til Jylland. Året efter købte han det nærliggende Lillebælt Mejeri og senere yderligere to jyske mejerier. I dag driver Tholstrup tre mejerier og en pastaproduktion i Danmark, et mejeri i USA, salgsselskaber i Tyskland og Sverige samt salgskontorer i Norge og Finland. Produkterne Castello®, Tolko®, Saga® og Pastella® er blandt de stærkeste mærker inden for specialoste og frisk pasta. Virksomheden beskæftiger 610 medarbejdere, og omsatte i 2001 for 837 mio. kr. Den årlige produktion er på godt 18 mio. kilo. Cirka 90 procent af produktionen eksporteres. De vigtigste af virksomhedens i alt 25 eksportmarkeder er Tyskland, Norden, Benelux, USA og Australien.