Transportministeren markerede byggestarten på WoodHub i Odense

Læse original

Mandag var transportminister Trine Bramsen på besøg på NCC’s byggeplads på Lerchesgade 35 i Odense. Hun var med til at fejre byggestarten på bygningsstyrelsens kontorbyggeri i træ.

Det var en festdag med solskin og glæde, da NCC og partnerne officielt kunne markere byggestarten på Bygningsstyrelsens kommende kontorhus i træ.

Transportminister Trine Bramsen var kommet til byggepladsen, hvor hun med taler og smil fejrede igangsættelsen sammen med borgmester i Odense, Peter Rahbæk Juel, Bygningsstyrelsens vicedirektør Signe Primdal Lyndrup, arkitekt Lone Wiggers fra arkitekterne C.F. Møller, Jacob Mariager fra MOE og Lars Ørvad Nielsen fra NCC og en masse andre fra alle parter.

”Odense er i en fantastisk udvikling efter lukningen af Thomas B. Triges Gade gennem byen. Og dette byggeri af Bygningsstyrelsen kommer til at repræsentere, hvordan man skal bygge i fremtiden. Det kommer til at danne skole også internationalt. Det er meget visionært. Stor tak og tillykke til alle i processen,” sagde transportminister Trine Bramsen blandt andet i sin tale.

Og borgmester i Odense, Peter Rahbæk Juel, var glad for, at staten har valgt Odense til byggeriet og understregede at:

”De statslige arbejdspladser i Odense er en kæmpe gevinst både lokalt, og for hele det fynske arbejdsmarked. Vi har en ambition i Odense om at være klimaneutrale allerede i 2030 – og med Woodhub må man bare sige, at staten hæver barren for, hvordan man bygger med omtanke. Det håber jeg, at mange andre – både i Odense og uden for Danmark – vil lade sig inspirere af.”
På grunden har der tidligere været kontor for SKAT i bygninger, der var opført i 1960’erne. De er blevet revet ned for at gøre plads til Bygningsstyrelsens visionære planer om et moderne kontor opført i træ til syv statslige styrelser, som i dag har kontorer forskellige steder i Odense.
Der bliver plads til 1600 medarbejdere i det 31.000 kvadratmeter store byggeri, som NCC planlægger at have færdigt i 2025.

Se mere på:

For yderligere information kontakt venligst:
Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.