Tydelig ledelse fører til færre ulykker

Læse original

Tydelig ledelse er afgørende for arbejdsmiljøet og fører til færre ulykker. Derfor sætter NCC fokus på ledelse under koncernens Sundheds- og sikkerhedsuge, der skydes i gang i dag.

Denne uge dedikeres til at sætte særlig fokus på sundhed og sikkerhed i den nordiske NCC-koncern. Derfor vil 18.500 medarbejdere i hele Norden, på byggepladser og kontorer, arbejde med og efteruddannes i sundheds- og sikkerhedsfremmende aktiviteter.

En af dem er tydelig ledelse, for klar og synlig ledelse fører til færre arbejdsulykker. Det er erfaringen på landets største totalentreprise i Carlsberg Byen, hvor NCC er totalentreprenør på det såkaldte byggeafsnit 8, som bl.a. indeholder Bohrs Tårn og Campus Carlsberg. Her har tydelig ledelse haft en afgørende virkning på at styrke sikkerhedskulturen, hvilket konkret har betydet, at opførelsen af Bohrs Tårn på 29 etager er sket uden en eneste ulykke med fravær, ligesom den samlede byggeplads har en usædvanlig lav ulykkesfrekvens.

”Min holdning er, at man ikke går på kompromis med sikkerheden, og jeg ser det som en af mine vigtigste opgaver at give klart udtryk for det i mine ord og handlinger, så projektlederteamet og medarbejderne på pladsen er fuldstændig klar over, hvordan vi arbejder med sikkerhed i NCC,” siger Erling Thygesen, der er projektdirektør og ansvarlig for NCC’s byggeprojekt i Carlsberg Byen.

Han peger samtidig på, at en af de største udfordringer har været projektets størrelse. På den 101.000 m2 store byggeplads er det en særlig udfordring at bevare overblikket og sikre sig, at alle overholder procedurer og ikke mindst har den rette uddannelse til at agere sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Derfor har en stærk og kompetent arbejdsmiljøkoordinator også været en nødvendighed på pladsen.

”Min opgave som leder er at være tilgængelig, løsningsorienteret og ikke mindst bevidst om at sikre, at den rette rollefordeling er på plads, så de rette kompetencer bliver brugt rigtigt. Samtidig er der i kraft af projektets størrelse en væsentlig arbejdsopgave i at lede og koordinere på tværs af de fire byggeafsnit, som projektet reelt består af, ” siger Erling Thygesen.

Sundheds- og sikkerhedsugen i NCC varer hele uge 19 og indebærer en række aktiviteter og efteruddannelsesmuligheder. Blandt andet tilbydes et kursus om arbejdsmiljø i projekteringsledelse.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure og NCC Housing . I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: