Unikke boliger til unge og ældre

Kuben bygger 45 eksklusive andelsboliger i Aalborg, der opføres af NCC Construction Danmark A/S. Byggeriet starter den 1. december, men allerede nu er godt halvdelen af boligerne solgt.

Kuben bygger 45 eksklusive andelsboliger i Aalborg  Aalborgensere i flyttetanker bør aflægge udsigtstårnene på Bejsebakkevej i Hasseris et besøg. Herfra er det nemlig muligt at opleve den fantastiske udsigt over byen, Limfjorden og de åbne vidder, som beboerne i de 45 andelsboliger, der opføres af NCC Construction Danmark A/S for Kuben Bygge administration, kommer til at nyde dagligt. - Udsigten har været afgørende for husenes placering og indretning. Og det er først og fremmest også dén, der gør husene nemme at sælge, fortæller Bjarne Husted, afdelingsleder i Kuben Bygge administration Aalborg. Byggeriet starter officielt den 1. december, men allerede nu er godt halvdelen af boligerne solgt. - Det er primært mennesker, der har boet i eget hus i Hasseris i mange år og nu vil skifte til en mindre og vedligeholdelsesfri bolig, der har købt. Men boligerne egner sig også fortrinligt til unge karrieremennesker, der gerne vil bo naturskønt uden at bruge tid på vedligeholdelse af bolig og udenomsarealer, siger Bjarne Husted. Fritliggende huse sikrer alle udsigt De 45 unikke boliger er fordelt på fem smukke tre-etagers punkthuse, der opføres af betonelementer. Facaden skalmures, vandskures og males hvid. De store vinduespartiers stramme, lige linier giver bygningen et klassisk, elegant præg. Hvert hus rummer ni lejligheder - tre i hvert plan, og varierer fra 101 til 134 kvadratmeter. Husene er placeret således på grunden, at der fra alle boliger er fin udsigt.- At bygge i højden giver alle boliger den bedst mulige udsigt, og samtidig bliver der mere luft på grunden. Husene er placeret så langt fra hinanden, at de ikke tager udsigten fra hinanden. Samtidig reducerer det vejanlægget til et minimum, så den flotte grund ikke ender som en asfalteret mark, forklarer arkitekt Mads Østergaard, indehaver af Østergaard arkitekter aps., der har tegnet husene. Gennemtænkt til mindste detaljeAlle huse har elevator, og boligerne indrettes uden dørtrin, så de også kan bebos af selvhjulpne kørestolsbrugere. Der er ved indretningen tænkt nøje over detaljerne, som definitivt placerer boligerne i eksklusivklassen: Gulvvarme under det hvidolierede askeparketgulv, konvektor indbygget ved vinduerne i stuen så kuldenedslag undgås, ekstra højde overalt og en glat filtbeklædning på væggene, der mere signalerer patriciervilla end nybyggeri. - Boligernes indre matcher det smukke ydre og den fantastiske beliggenhed. Det gør lejlighederne attraktive på mere end én måde, forklarer Bjarne Husted, Kuben Byggeadministration.- Erfaringsmæssigt vil mange gerne have store stuer. Derfor er lejlighederne indrettet med henholdsvis to, tre eller fire rum - og mulighed for yderligere opdeling. Køkkenet ligger i åben forbindelse med stuen, men kan nemt adskilles fra den, fortæller arkitekt Mads Østergaard. For at give optimale udsigtsforhold går vinduer i alle rum fra gulv til loft. Det traditionelle værn foran de franske altandøre er erstattet med gennemsigtigt glas, så udsigten forbliver uspoleret - også i gulvhøjde. Multifunktionel altanAlle lejligheder har en godt 15 kvadratmeter altan med direkte adgang fra stuen. Mobile glasvægge gør det muligt at skabe læ på altanen uanset hvilken retning, vinden kommer fra. Lukkes alle vægge fungerer altanen som en slags uopvarmet vinterhave, og det er overflødigt at flytte havemøblerne ned i lejlighedens depotrum i kælderen. Hele altansøjlen bæres af en specialkonstrueret, indbygget stålkonstruktion der gør, at også altanen i stueplan er fri af terræn. - Denne arkitektur er med til at understrege bygningens rene, skarpe linier, som står i skarp kontrast til den omkringliggende vilde flora, forklarer Mads Østergaard. Mange fælles faciliteterPå grunden opføres også et 177 kvadratmeter fælleshus, der blandt andet rummer poolrum, gæsteværelser, køkken samt festlokaler til brug for andelsforeningens beboere. Endvidere etableres tennisbane, legeplads og et petanqueområde.- Tanken er at skabe et fælleshus, der fungerer som samlingssted for beboerne og indeholder de faciliteter, som ikke alle skal bruge samtidig - eksempelvis gæsteværelser og festsal, forklarer Mads Østergaard. Størstedelen af grunden bibeholdes som naturgrund, hvor den vilde flora får lov at vokse frit helt ind til husmuren. - Det er både smukt og vedligeholdelsesfrit, og tiltrækker fugle og vilde dyr, så det bliver et godt sted for børn og barnlige sjæle at gå på opdagelse i naturen, tilføjer Mads Østergaard.