Utraditionelt baggårdsbyggeri giver 28 nye boliger i Aalborg

At bygge nyt i en stil, der matcher de omkringliggende gamle bygninger og samtidig opfylder lokalplanens krav er en udfordring i sig selv. Når byggeriet endvidere skal opføres på en grund, hvortil der kun er adgang gennem en 3,45 meter høj port, skal der tænkes kreativt og inddrages nye samarbejdspartnere, fortæller Frank Bo Lassen, projektchef for NCC Construction Danmark A/S, der i øjeblikket opfører 28 nye boliger i en baggård til Vesterbro i Aalborg for PKA, Pensionskassernes Administration. - Lastbilerne med beton kunne ikke komme gennem porten, så betonen til støbning af fundament er i stedet pumpet ind over kirkegårdsmuren, forklarer han. - Det har heldigvis ikke givet problemer. Vi tilpasser bare arbejdet efter, hvornår der foregår noget i kirken, og det er graveren flink til at fortælle os, tilføjer Frank Bo Lassen. Utraditionelt byggeri- Alle underleverandører gøres opmærksom på byggepladsens vanskelige adgangsforhold før vi skriver kontrakt, for så undgår vi grimme overraskelser, siger Frank Bo Lassen. Betonelementer til sider og etageadskillelse leveres på lastbil med terrængående kran, da det er den eneste, som kan passere porten. Ifølge lokalplanen må der kun bygges i otte en halv meters højde på pladsen, hvilket giver i alt tre etager. De 28 boliger opføres i to plan og er forskudt, således at nederste og øverste lejlighed ”deler” den midterste etage. - Det giver en række fordele: Pladskrævende elevatorer og udendørs altangange undgås, og der bliver direkte adgang til alle lejligheder. Derved undgår beboerne forbipasserende naboer. Endelig giver de forskudte etager samtlige beboere udsigt over kirkegårdsmuren på nabogrunden, hvilket ikke havde været muligt i et traditionelt byggeri, forklarer arkitekt Gitte Nielsen, Arkitema K/S. Fokus på lys og anvendelighedAlle lejligheder bliver 90 kvadratmeter, og pladsen udnyttes godt. Lejlighederne med adgang i stueplan får køkken-alrum, sove- og badeværelse samlet i ét plan. En trappe i køkken-alrummet fører op til en rummelig stue på 1. sal, hvorfra der er fin udsigt. I de øverste lejligheder bliver indretningen modsat: Et køkken-alrum på 1. sal med trappe op til næste etage med stue og soveværelse. - Vi har lagt vægt på at skabe nogle store anvendelige rum med masser af lys, fortæller Gitte Nielsen. Alle boliger får altan mod både øst og vest, og på de vestvendte monteres sider af glas, så boligen forbliver lys. Bygningerne opføres af betonelementer og facaden beklædes med en let, sortlakeret fibercementplade med en finkornet overfladestruktur, der giver bygningen et lidt råt, baggårdsagtigt udseende. Ellers er de gennemgående materialer galvaniseret stål og glas. - Det passer godt til omgivelserne, som spænder vidt i stilarterne - fra bindingsværk til gule mursten og funkis, forklarer Gitte Nielsen. Partneringaftale giver bedre løsninger De 28 boliger opføres af NCC i samarbejde med Arkitema K/S og Bascon rådgivende ingeniører A/S for Dan-Ejendomme A/S, der ejes af PKA. Parterne har indgået en Partnering-aftale, der er baseret på en kreativ og åben dialog mellem alle implicerede og blandt andet medfører, at de klassiske konflikter mellem behov, arkitektur og udførelse reduceres væsentligt. - Partnering-aftalen pålægger alle implicerede parter et større ansvar end ellers, hvilket er en fordel for os, da vi som bygherre ikke har mulighed for at være på pladsen hele tiden, forklarer Erik W. Bundesen, teknisk chef for Dan-Ejendomme A/S, der administrerer opførelse og udlejning på vegne af PKA.