Åsgard gaskompressionsfelt skal drives med umbilicals fra Nexans

Nexans leverer power-umbilicals til verdens første gaskompressionsfelt under vandet på Åsgard-gasfeltet i Norskehavet

Verdens første gaskompressorstation under vandet vil være i drift på Åsgard-gasfeltet næste år, efter at Nexans har leveret teknisk komplekse power-umbilicals til Statoil, som driver feltet. De avancerede umbilicals, som leveres af Nexans, kombinerer kraft, fiberoptik og hydraulik. De bruges blandt andet til overføring af kraft, signaler og væske til kompressorer og pumper samt kommunikation mellem Åsgard A, Åsgard B og kompressorstationen på havbunden.

Midgard og Mikkel, to havbunds-satellitter knyttet op mod Åsgard, er ved at tabe reservoirtrykket, der er nødvendigt til at føre brøndstrømmen tilbage til den halvt nedsænkelige platform Åsgard B. Kompressorstationen vil bidrage til at øge brøndstrømmen og øge udvindingen fra disse felter. Fremtidig brug af undervands-gaskompressionssystemer har stort potentiale for at udvikle udvindingsgraden og forlænge levetiden til andre offshore olie- og gasfelter.

Stationen står for en banebrydende udvikling inden for undervandsteknologi og er en stor milepæl i retning af en komplet undervandsfabrik. Udviklingen af denne teknologi kan også blive en vigtig faktor i fremtidens udvikling af olie- og gasfelter i store dybder og i krævende farvande.

Til Åsgard-projektet har Nexans udviklet, kvalificeret og leveret til sammen over 180 kilometer med statiske og dynamiske power-umbilicals, kraftkabler og fiberoptiske kabler til Statoil. Nexans har også leveret nødvendigt tilbehør til dynamiske power- umibilicals samt et af de største splidsningsmoduler, der nogensinde er installeret.

Dirk Steinbrink, Senior Executive Vice President High Voltage & Underwater Cable Business Group siger: “Nexans’ teknologi og kompetencer vil være afgørende for at sikre, at Statoil er i stand til at udnytte det fulde potentiale i gasreservoiret på Åsgård. Kompressionsstationen under vandet er et vigtigt første skridt i retning af en komplet undervandsfabrik, og Nexans’ bidrag til den teknologiske udvikling kan betyde, at verdens olie- og gasfelter får forlænget deres levetid med mange år.”

Truls Aarum, Project Director i Nexans Hybrid Underwater Cables tilføjer Vi er stolte af at være i front i denne udvikling. Det langsigtede samarbejde mellem Statoil og Nexans over flere år har været vigtigt for at gøre denne teknologiske udvikling muligt.

Leverancen blev installeret og testet med et godt resultat for nylig. Både Nexans’ fabrikker på Rognan, i Namsos og Halden har produceret kabler, som indgår i leverancen. Andre projektpartnere på Åsgårdfeltet er Petoro, Eni Norge, Total E&P Norge og ExxonMobil.

Fakta

Åsgårdfeltet ligger på Haltenbanken i Norskehavet cirka 200 kilometer fra kysten af Trøndelag. Det består af: Åsgard A, et flydende produktions- og lagerfartøj (FPSO); Asgård B, en halv nedsænkelig gasplatform; og Åsgard C, et fartøj, som bruges til lagring af gaskondensat (gasolie).

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Nexans sikrer tilgangen til energi gennem sit store og varierede udbud af kabler og kabelløsninger, som forbedrer vores kunders aktiviteter og resultater verden over. Nexans’ ambition er at være en samarbejdspartner, og en støtte for kunderne inden for fire hovedforretningsområder: elektrisk transmission og distribution (til havs og på land), energiressourcer (olie og gas, minedrift og vedvarende energikilder), transporter (veje, jernbaner, fly og skibe) samt installation (kommercielle bygninger, boliger og datacentraler). Nexans’ strategi bygger på en løbende innovation af produkter, løsninger og tjenester, kompetenceudvikling for medarbejdere, uddannelse af kunder og introduktion af sikre industriprocesser med mindst mulige miljøpåvirkning.
I 2013 blev Nexans den første virksomhed i kabelindustrien, der oprettede en fond til fremme af langsigtede projekter, som giver udsatte samfund rundt om i verden tilgang til energi.
Med en industriel tilstedeværelse i over 40 lande og salgskontorer over hele verden havde Nexans 26.000 medarbejdere og en omsætning på cirka 6,7 milliarder euro i 2013. Nexans er børsnoteret på NYSE Euronext Paris, afdeling A.
For mere information besøg www.nexans.dk.

Tags:

Citater