Europas største solpark udstyres med Nexans' solcellekabler

Nexans har fået tildelt en kontrakt af Eiffage Energie for Clemessys regning. Kontrakten gælder levering af specialkabler til solcelleløsninger og kraftkabler til Cestas solpark i Frankrig.

Europas største solpark bliver bundet sammen med Nexans' solcellekabler i EnergyflexÒ-serien. Eiffage Energie har givet Nexans opgaven at levere 90 procent af kablerne til Cestas solpark i Frankrig. Ifølge kontrakten skal Nexans producere og levere cirka 5.000 kilometer mellem- og lavspændingskabler samt datakabler (optofiber).

Solparken, som ligger i nærheden af Bordeaux i det sydvestlige Frankrig, vil producere mere end 350 GWh årligt med en topkapacitet på 300 MW. Eiffage Energie driver anlægget på opgave fra Clemessy, som leder et konsortium af flere investorer, deriblandt Neoen, der er etableret for at opbygge, drive og vedligeholde parken.

Omkring en million solcellepaneler vil dække det 250 hektar store jordområde, opdelt på 25 solkraftværker. Parken bliver tilsluttet elnettet i oktober 2015.

Nexans EnergyflexÒ-kabler tilbyder holdbare bæredygtige tilslutninger med høj ydelse mellem solcellepanelerne og vekselretterne, som skal omdanne solenergien til brugbar vekselstrøm. EnergyflexÒ-kablerne blev udviklet af Nexans for at opfylde den øgede efterspørgsel efter pålidelige og effektive kabler til solkraftmarkedet.

Fernando Dos Santos, projektleder for solkraft i Eiffage Energie siger:
– Eiffage Energie valgte Nexans som leverandør til dette projekt på grund af det komplette udbud af lav- og mellemspændingskabler til solkraft. En anden vigtig faktor var, at Nexans kan tilbyde avancerede logistikløsninger og leveringer direkte til anlægget.

Kablerne fremstilles på Nexans’ fabrikker i Bourg-en-Bresse, Jeumont og Andrézieux, i Frankrig. Installationen skal være færdig i løbet af sommeren 2015.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Nexans sikrer tilgangen til energi gennem sit store og varierede udbud af kabler og kabelløsninger, som forbedrer vores kunders aktiviteter og resultater verden over. Nexans’ ambition er at være en samarbejdspartner, og en støtte for kunderne inden for fire hovedforretningsområder: elektrisk transmission og distribution (til havs og på land), energiressourcer (olie og gas, minedrift og vedvarende energikilder), transporter (veje, jernbaner, fly og skibe) samt installation (kommercielle bygninger, boliger og datacentraler). Nexans’ strategi bygger på en løbende innovation af produkter, løsninger og tjenester, kompetenceudvikling for medarbejdere, uddannelse af kunder og introduktion af sikre industriprocesser med mindst mulige miljøpåvirkning.
I 2013 blev Nexans den første virksomhed i kabelindustrien, der oprettede en fond til fremme af langsigtede projekter, som giver udsatte samfund rundt om i verden tilgang til energi.
Med en industriel tilstedeværelse i over 40 lande og salgskontorer over hele verden havde Nexans 26.000 medarbejdere og en omsætning på 6,4 milliarder euro i 2014. Nexans er børsnoteret på NYSE Euronext Paris, afdeling A.
For mere information besøg www.nexans.dk.

Tags:

Citater