Global Marine satser på fiberoptiske søkabler fra Nexans' telekommunikationsprojekter i Nordeuropa

Nexans skal levere over 1.000 km med fiberoptiske URC-søkabler uden repeater til profilerede projekter i Norge og Skotland

Global Marine Systems, en af verdens førende aktører inden for installation og vedligeholdelse af fiberoptiske søkabler, har bestilt fiberoptiske kabler fra Nexans til tre store telekommunikationsprojekter i Nordeuropa. Denne store kontrakt omfatter levering af cirka 1.050 km Nexans’ fiberoptiske URC-1-kabler til forstærkerfrie kommunikationssystemer. Denne type indeholder normalt mellem 24 til 48 individuelle fibre, og hvis de lægges i forlængelse af hinanden, er der nok optisk fibre til at nå rundt om jorden.

Global Marine-projekterne dækker et bredt spektrum af anvendelsesområder, fra overføring af forskningsdata fra en observationsstation i Arktis til kommunikation mellem olieplatforme og bredbåndsadgang til afsidesliggende områder i Skotland.

URC-1-kablerne, som er produceret på Nexans’ norske fabrik i Rognan, er konstrueret til anvendelse på kommunikationssystemer for direkte forbindelse terminal-til-terminal. De kan knytte landstationer sammen, som ligger op til 500 km fra hinanden, uden der er behov for forstrækning med undersøiske repeatere. Kablerne er stærke og robuste og kan installeres helt ned til 4.000 meters dybde.

Global Marine skal bruge 250 km lange fiberoptiske kabler til at forbinde observationsstationen i Ny Ålesund med Longyearbyen på Svalbard. Da satellitstationen i Longyearbyen allerede er forbundet med det norske fastland, vil denne forlængelse give Ny Ålesund højhastighedsadgang til det internationale net. Forlængelsen mellem Ny Ålesund og Longyearbyen er bestilt af UNINETT, en organisation, som leverer kommunikationsløsninger til universiteter, forskningsinstitutioner og gymnasier i Norge.

Et andet projekt vil sørge for kommunikation mellem olieplatforme i Nordsøen. Global Marine installerer også Nexans’ fiberoptiske kabler som en del af en igangværende udbygning af bredbåndstjenesterne til afsidesliggende steder i regionen i Highlands og øerne i Skotland. Dette projekt er finansieret gennem et samarbejde mellem Skotlands regering, Highlands og Islands Enterprise, Broadband Delivery UK og BT.

Ragnar Vogt, Director Special Projects, Hybrid Underwater Cables i Nexans Norge AS, siger “Denne kontrakt er resultatet af over et år med grundig planlægning og samarbejde mellem Global Marine og Nexans, og den styrker vores position som førende leverandør af fiberoptiske kabler uden repeater.”

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Nexans sikrer tilgangen til energi gennem sit store og varierede udbud af kabler og kabelløsninger, som forbedrer vores kunders aktiviteter og resultater verden over. Nexans’ ambition er at være en samarbejdspartner, og en støtte for kunderne inden for fire hovedforretningsområder: elektrisk transmission og distribution (til havs og på land), energiressourcer (olie og gas, minedrift og vedvarende energikilder), transporter (veje, jernbaner, fly og skibe) samt installation (kommercielle bygninger, boliger og datacentraler). Nexans’ strategi bygger på en løbende innovation af produkter, løsninger og tjenester, kompetenceudvikling for medarbejdere, uddannelse af kunder og introduktion af sikre industriprocesser med mindst mulige miljøpåvirkning.
I 2013 blev Nexans den første virksomhed i kabelindustrien, der oprettede en fond til fremme af langsigtede projekter, som giver udsatte samfund rundt om i verden tilgang til energi.
Med en industriel tilstedeværelse i over 40 lande og salgskontorer over hele verden havde Nexans 26.000 medarbejdere og en omsætning på cirka 6,7 milliarder euro i 2013. Nexans er børsnoteret på NYSE Euronext Paris, afdeling A.
For mere information besøg www.nexans.com.

Tags:

Citater