Maritime Link-projektet vælger Nexans’ HVDC-kabel til at knytte Nova Scotia sammen med Newfoundland og Labrador i Østcanada

Nexans skal levere søkablerne til det nye Maritime Link-projekt, som giver blandt andet Atlanterhavskysten af Canada tilgang til Newfoundland og Labradors energipotentiale

NSP Maritime Link Inc., et datterselskab af Emera Inc., har tildelt Nexans en kontrakt, som omfatter lægning af et HVDC-kabel (high-voltage direct current) mellem øen Newfoundland og Nova Scotia i Canada. I henhold til kontrakten, som har en værdi på ca. 170 millioner euro, skal Nexans designe, producere og installere to kV HVDC-kraftkabler, som skal lægges over en undersøisk distance på omtrent 170km.

Nexans skal levere ca. 340 km masseimprægnerede (MI) HVDC-søkabler og -jordkabler samt fiberoptiske elementer, overgangsstykker til sø- og jordkablerne, samlinger og termineringer.

Maritime Link er et 500 MW HVDC-kabel, som skal transportere ren, bæredygtig og pålidelig elektricitet fra Newfoundland og Labrador til Nova Scotia og andre elmarkeder i Canada og den nordøstlige del af USA. For første gang i historien skal øen Newfoundland knyttes til elnettet i Nordamerika. Maritime Link vil også give Nova Scotia tilgang til ren, bæredygtig energi, som skal erstatte kulkraft og opfylde strengere canadiske udslipskrav.

Projektet omfatter to 170 km lange søkabler over Cabot Strait, næsten 50 km med jordkabler i Nova Scotia og desuden næsten 300 km med jordkabler på Newfoundland

Nexans har en imponerende portefølje af HVDC-kabelprojekter i Europa, og dette er selskabets hidtil vigtigste projekt i Nordamerika. For at krydse Cabot Strait mellem Newfoundland og Nova Scotia skal HVDC-søkablerne installeres på op til 470 meters dybde af Nexans' eget kabelskib, C/S Nexans Skagerrak. Kablerne skal beskyttes ved at blive gravet ned i havbunden og dækket med sten.

Vi er meget glade for at deltage i Maritime Link-projektet, og for at vi har fået tildelt kontrakten på at levere kablet over Cabot Strait, som er en højtprofileret del af en vigtig ny eludvikling i Østcanada. Det er ekstra glædeligt, fordi vi allerede arbejder med en anden kontrakt på samme projekt, tildelt af Nalcor Energy i 2013, om at levere et undersøiske kabel, som krydser Strait of Belle Isle,” siger Dirk Steinbrink, Nexans’ Executive Vice President High Voltage & Underwater Cables Business Group. “Det er med til at styrke Nexans’ position som en af verdens førende kabelproducenter, hvor vores enestående erfaring omfatter over 3.000 søkabler i drift.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Med energi som den primære drivkraft tilbyder Nexans, der er verdens førende inden for kablingsindustrien, en række omfattende kabel- og kabelsystemer. Gruppen spiller en vigtig rolle på den internationale scene, når det gælder infrastruktur, industri, byggeri og LAN. Nexans henvender sig til en lang række markedssegmenter, der spænder lige fra energi, transport og telenetværk til skibsbyggeri, olie og gas, kernekraft, automobilproduktion, elektronik og luftfart samt håndtering og automatisering.
Nexans er en ansvarlig industri virksomhed, hvor bæredygtig udvikling er en integreret del af den globale og operationelle strategi. Innovation inden for produkter, løsninger og tjenester, medarbejderudvikling og engagement, og indførelsen af sikre industrielle processer med begrænset miljøbelastning er blandt de centrale initiativer.
Nexans er repræsenteret i mere end 40 lande og har aktiviteter i hele verden. Virksomheden beskæftiger 24.500 medarbejdere og havde i 2011 en omsætning på 7 milliarder euro. Nexans er registreret på NYSE Euronext i Paris, afdeling A. Se flere informationer på www.nexans.com

Tags:

Citater

Vi er meget glade for at deltage i Maritime Link-projektet, og for at vi har fået tildelt kontrakten på at levere kablet over Cabot Strait, som er en højtprofileret del af en vigtig ny eludvikling i Østcanada. Det er ekstra glædeligt, fordi vi allerede arbejder med en anden kontrakt på samme projekt, tildelt af Nalcor Energy i 2013, om at levere et undersøiske kabel, som krydser Strait of Belle Isle.