Nexans’ DEH-system skal bruges på Shah Deniz-projektet

Verdens største kontrakt nogensinde på DEH-systemer indgår i Nexans´ 10-årige rammeaftale med BP om at levere kabler og umbilical-systemer til dybvandsprojekter.

Nexans' kabelsystemer til DEH (Direct Electrical Heating) skal bidrage til at sikre et pålideligt produktionsflow fra Shah Deniz-feltet i den aserbajdsjanske del af Det Kaspiske Hav. I verdens hidtil største DEH-projekt skal Nexans levere i alt 130 km af kabelsystemet for at sikre produktionen i 10 undersøiske rørledninger. Kontrakten har en værdi på cirka 100 mio. euro.

DEH-systemerne, som inkluderer riser-kabler, piggyback-kabler og tilbehør, skal designes, udvikles og fremstilles på Nexans' specialfabrik for søkabler og umbilicals i Halden, Norge. Piggyback-kablerne er beskyttet mod skader efter lægning på havbunden med Nexans moderne integrerede beskyttelsessystem (IPS).

Første del af leverancen vil blive foretaget i juli 2014, og den anden i juni 2016.

- Denne kontrakt er en del af den 10-årige rammeaftale, Nexans har indgået med BP om at levere umbilicals, DEH-systemer, tilbehør og services til flere olie- og gasprojekter på store havdybder verden over, siger Krister Granlie, Vice President for Hybrid Underwater Cables Division i Nexans Norway. - Den giver endnu en anerkendelse af den centrale rolle, vores moderne DEH-teknologi kan spille for at sikre gennemstrømning på en pålidelig og miljøvenlig måde. I samarbejde med BP har vi allerede gennemført flere forundersøgelser, når det gælder brug af DEH-systemer over hele Shah Deniz-feltet.

Direkte elektrisk opvarmning (DEH)

DEH er en teknologi som er udviklet til at sikre gennemstrømning i rørledningen til platformen. Vekselstrøm overføres fra DEH-kablet og trænger gennem stålet i rørledningen, som varmes op, på grund af materialets elektriske modstand. Det gør det muligt at drifte rørledningen på en omkostningseffektiv og miljøvenlig måde.

Ved at styre strømtilførselen kan man sikre, at indervæggen på rørledningen altid holdes over den kritiske temperatur for dannelse af voks og hydrater. Resultatet er problemfri og pålidelig transport. Traditionelle metoder for at sikre gennemstrømning omfatter brug af kemikalier og trykaflastning, som kan resultere i store driftsomkostninger, lang nedetid og potentiel fare for miljøet.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Nexans sikrer tilgangen til energi gennem sit store og varierede udbud af kabler og kabelløsninger, som forbedrer vores kunders aktiviteter og resultater verden over. Nexans’ ambition er at være en samarbejdspartner, og en støtte for kunderne inden for fire hovedforretningsområder: elektrisk transmission og distribution (til havs og på land), energiressourcer (olie og gas, minedrift og vedvarende energikilder), transporter (veje, jernbaner, fly og skibe) samt installation (kommercielle bygninger, boliger og datacentraler). Nexans’ strategi bygger på en løbende innovation af produkter, løsninger og tjenester, kompetenceudvikling for medarbejdere, uddannelse af kunder og introduktion af sikre industriprocesser med mindst mulige miljøpåvirkning.
I 2013 blev Nexans den første virksomhed i kabelindustrien, der oprettede en fond til fremme af langsigtede projekter, som giver udsatte samfund rundt om i verden tilgang til energi.
Med en industriel tilstedeværelse i over 40 lande og salgskontorer over hele verden havde Nexans 26.000 medarbejdere og en omsætning på cirka 6,7 milliarder euro i 2013. Nexans er børsnoteret på NYSE Euronext Paris, afdeling A.
For mere information besøg www.nexans.com.

Tags:

Citater

Denne kontrakt er en del af den 10-årige rammeaftale, Nexans har indgået med BP om at levere umbilicals, DEH-systemer, tilbehør og services til flere olie- og gasprojekter på store havdybder verden over.