Nexans eneleverandør af kabler til ny metrolinje i Rio de Janeiro

En ny metrolinje vil øge kapaciteten med 300.000 passagerer og reducere antallet af biler på vejene med 30. 000.

Metrobrugerne i Rio de Janeiro kan se frem til bedre forbindelser, takket være en ny metrolinje. Metrolinjen får sin strøm fra Nexans-kabler, der udelukkende er udviklet til den nye linje.

Nexans skal levere 113 km kabler til den nye linje, som efter planen skal stå færdig i løbet af 2016. De halogenfrie kabler – EP-DRY 105 AFITOX – er udformet til at opfylde Metro Rios særlige krav, blandt andet lave udslip af røg og ætsende gasser samt begrænset flammespredning ved en eventuel brand.

Den nye linje skal transportere 300.000 mennesker om dagen. Det betyder, at antallet af biler på Rios gader kan falde med 30.000 i myldretiden. Linjen, som er 16 km lang, går gennem Rio de Janeiros bykerne og ud til den store bydel Barra da Tijuca i den vestlige zone. På vejen passerer den områderne São Conrado, Gavea, Leblon samt Ipanema og forbinder seks nye metrostationer.

– Det er spændende at detage i dette projekt, som vil give indbyggerne i Rio de Janeiro store fordele. Nexans bidrager til at forbedre den kollektive trafik og knytte alle bydele sammen, siger Nexans´ chef i Brasilien, Marco Vitiello.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Nexans sikrer tilgangen til energi gennem sit store og varierede udbud af kabler og kabelløsninger, som forbedrer vores kunders aktiviteter og resultater verden over. Nexans’ ambition er at være en samarbejdspartner, og en støtte for kunderne inden for fire hovedforretningsområder: elektrisk transmission og distribution (til havs og på land), energiressourcer (olie og gas, minedrift og vedvarende energikilder), transporter (veje, jernbaner, fly og skibe) samt installation (kommercielle bygninger, boliger og datacentraler). Nexans’ strategi bygger på en løbende innovation af produkter, løsninger og tjenester, kompetenceudvikling for medarbejdere, uddannelse af kunder og introduktion af sikre industriprocesser med mindst mulige miljøpåvirkning.
I 2013 blev Nexans den første virksomhed i kabelindustrien, der oprettede en fond til fremme af langsigtede projekter, som giver udsatte samfund rundt om i verden tilgang til energi.
Med en industriel tilstedeværelse i over 40 lande og salgskontorer over hele verden havde Nexans 26.000 medarbejdere og en omsætning på cirka 6,7 milliarder euro i 2013. Nexans er børsnoteret på NYSE Euronext Paris, afdeling A.
For mere information besøg www.nexans.com.

Tags:

Citater

Det er spændende at detage i dette projekt, som vil give indbyggerne i Rio de Janeiro store fordele. Nexans bidrager til at forbedre den kollektive trafik og knytte alle bydele sammen, siger Nexans´.
Nexans´ chef i Brasilien, Marco Vitiello