Nexans har taget det første spadestik til sit produktionsanlæg til højspændingskabler i USA

Den nye fabrik i Bushy Park Industrial Complex i Charleston i South Carolina vil styrke Nexans’ position på det hurtigt voksende marked for højspændingskabler og cementere virksomhedens etablering i USA.

Nexans, som er en af verdens førende eksperter i kabelindustrien, er gået i gang med opførelsen af sin første fabrik til produktion af højspændingskabler i USA. Flere prominente gæster overværede ceremonien, da det første spadestik blev taget til fabrikken, som kommer til at ligge i Berkeley County, Charleston, South Carolina. Blandt gæsterne var South Carolinas guvernør, Nikki Haley, Fréderic Michelland, som er ansvarlig for Nexans’ internationale højspændings- og søkabelaktiviteter og region Nord- og Sydamerika, samt Steve Hall, som er Nexans Nord- og Sydamerikachef.

I første fase bliver der investeret 85 millioner dollar i fabrikken, og indledningsvis bliver produktionen koncentreret om jordkabler til højspænding helt op til 500 kV (ekstra høj spænding eller EHV). Det forventes, at aktiviteterne på fabrikken starter i løbet af 2014.

– Etableringen af vores første produktionsanlæg for højspændingskabler i USA er en vigtig strategisk udvikling for Nexans. Fabrikken bidrager til, at vi kan udnytte den stadig stigende efterspørgsel efter højspændingskabler af høj kvalitet, udviklet og produceret for at opfylde de specifikke behov i større infrastrukturprojekter til kraftoverførsel, som planlægges i USA og andre steder i verden i de nærmeste år, siger Fréderic Michelland.

– Det er spændende at se, at endnu en international virksomhed vælger at placere sin nye virksomhed i South Carolina. Vi er glade for at se, at virksomheden satser 85 millioner dollar og skaber 200 nye arbejdspladser. Det går op for flere og flere virksomheder verden over, at South Carolina er et godt sted for erhvervslivet, kommenterer guvernør Nikki Haley.

– Vi fandt ud af, at Charleston-regionen var det bedste sted på østkysten, da beliggenheden giver tilgang til en befolkning på 110 millioner mennesker, og det at nemt at komme til havneanlæg til søtransporter, fortsætter Steve Hall. Vi blev tiltalt af South Carolinas ry som en erhvervsvenlig region med en konkurrencedygtig pakke for virksomheder, der vil etablere sig der, Bushy Park Industrial Complex (Berkeley County) har desuden store områder med uopdyrkede områder. Endnu en fordel er de glimrende tekniske skoler, South Carolinas erhvervsuddannelser og en faglært lokal arbejdskraft.

Den nye fabrik bidrager til at styrke Nexans’ produktudbud i USA, som på nuværende tidspunkt består af mellemspændings-, lavspændings-, luftlednings-, industri- og installationskabler, elektriske ledere og LAN-produkter. Region Nordamerika udgjorde over 11 procent af Nexans’ samlede salg i 2011, og har flere end 1785 medarbejdere på syv fabrikker i USA og tre i Canada.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Med energi som den primære drivkraft tilbyder Nexans, der er verdens førende inden for kablingsindustrien, en række omfattende kabel- og kabelsystemer. Gruppen spiller en vigtig rolle på den internationale scene, når det gælder infrastruktur, industri, byggeri og LAN. Nexans henvender sig til en lang række markedssegmenter, der spænder lige fra energi, transport og telenetværk til skibsbyggeri, olie og gas, kernekraft, automobilproduktion, elektronik og luftfart samt håndtering og automatisering.
Nexans er en ansvarlig industri virksomhed, hvor bæredygtig udvikling er en integreret del af den globale og operationelle strategi. Innovation inden for produkter, løsninger og tjenester, medarbejderudvikling og engagement, og indførelsen af sikre industrielle processer med begrænset miljøbelastning er blandt de centrale initiativer.
Nexans er repræsenteret i mere end 40 lande og har aktiviteter i hele verden. Virksomheden beskæftiger 24.500 medarbejdere og havde i 2011 en omsætning på 7 milliarder euro. Nexans er registreret på NYSE Euronext i Paris, afdeling A. Se flere informationer på www.nexans.com

Tags:

Citater

Det er spændende at se, at endnu en international virksomhed vælger at placere sin nye virksomhed i South Carolina. Vi er glade for at se, at virksomheden satser 85 millioner dollar og skaber 200 nye arbejdspladser. Det går op for flere og flere virksomheder verden over, at South Carolina er et godt sted for erhvervslivet.
Guvernør Nikki Haley
Etableringen af vores første produktionsanlæg for højspændingskabler i USA er en vigtig strategisk udvikling for Nexans. Fabrikken bidrager til, at vi kan udnytte den stadig stigende efterspørgsel efter højspændingskabler af høj kvalitet, udviklet og produceret for at opfylde de specifikke behov i større infrastrukturprojekter til kraftoverførsel, som planlægges i USA og andre steder i verden i de nærmeste år.
Fréderic Michelland
Vi fandt ud af, at Charleston-regionen var det bedste sted på østkysten, da beliggenheden giver tilgang til en befolkning på 110 millioner mennesker, og det at nemt at komme til havneanlæg til søtransporter. Vi blev tiltalt af South Carolinas ry som en erhvervsvenlig region med en konkurrencedygtig pakke for virksomheder, der vil etablere sig der, Bushy Park Industrial Complex (Berkeley County) har desuden store områder med uopdyrkede områder. Endnu en fordel er de glimrende tekniske skoler, South Carolinas erhvervsuddannelser og en faglært lokal arbejdskraft.
Nexans Nord- og Sydamerikachef Steve Hall