Nexans leverer mellemspændingskabler til havmølleparken Westermost Rough

Ny ordre med grundlag i rammeaftalen mellem DONG Energy A/S og Nexans

Westermost Rough Ltd, London, og Nexans indgik for nylig en aftale om levering og installation af mellemspændingskabler til havmølleparken Westermost Rough otte kilometer uden for Yorkshires kyst, øst for Holderness. Ordren er på cirka 53 kilometer kabler til søforlægning. Kablerne skal anvendes til at forbinde vindmøllerne med hinanden og med transformatorstationen. Desuden skal yderligere to kilometer kabler leveres til kabeltrækningen på selve transformatorstationen. Leveringen er planlagt til foråret 2013.

Denne havmøllepark skal opføres og drives af Westermost Rough Ltd., et datterselskab i det danske energiselskab DONG Energy. Når projektet er færdigt, vil 35 vindmøller, hver med en produktion på 6,0 MW være placeret i havet nordøst for Humber-flodens udmunding i Nordsøen. Når havmølleparken er taget i drift, som er planlagt til 2014, vil Westermost Rough producere 210 MW ren energi over en overflade på 35 kvadratkilometer, tilstrækkeligt til at forsyne cirka 160.000 husstande i Storbritannien med el.

Den nye aftale er den tredje ordre med grundlag i rammeaftalen om leverancer på op til 900 kilometer mellemspændingskabler til søforlægning, en aftale som blev indgået mellem DONG Energy og Nexans i august 2011. Ifølge aftalen skal den danske kontraktpart bestille leveringer af op til 150 kilometer af Nexans højtydende kabler hvert år til flere havmølleparker. Tidligere ordrer har drejet sig om havmølleparkerne West of Duddon Sands og Borkum Riffgrund 1.

Mellemspændingskablerne er VPE-isoleret med polyetenkape og armering, samt et lag med langs- og tværgående vandtætning for at opfylde de strenge krav, som stilles til kabler i havmiljøer.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Med energi som den primære drivkraft tilbyder Nexans, der er verdens førende inden for kablingsindustrien, en række omfattende kabel- og kabelsystemer. Gruppen spiller en vigtig rolle på den internationale scene, når det gælder infrastruktur, industri, byggeri og LAN. Nexans henvender sig til en lang række markedssegmenter, der spænder lige fra energi, transport og telenetværk til skibsbyggeri, olie og gas, kernekraft, automobilproduktion, elektronik og luftfart samt håndtering og automatisering.
Nexans er en ansvarlig industri virksomhed, hvor bæredygtig udvikling er en integreret del af den globale og operationelle strategi. Innovation inden for produkter, løsninger og tjenester, medarbejderudvikling og engagement, og indførelsen af sikre industrielle processer med begrænset miljøbelastning er blandt de centrale initiativer.
Nexans er repræsenteret i mere end 40 lande og har aktiviteter i hele verden. Virksomheden beskæftiger 25.000 medarbejdere og havde i 2012 en omsætning på 7,2 milliarder euro. Nexans er registreret på NYSE Euronext i Paris, afdeling A. Se flere informationer på www.nexans.com

Tags: