Nexans og Fincantieri indgår leveringsaftale om halogenfrie skibskabler og forbedrede logistik og engineering-services

Nexans SHIPLINK®-kabler understøtter en række kraftoverførings- og styringsfunktioner på to nye krydstogtskibe, som er ved at blive bygget hos en af markedets store aktører

Nexans, en af verdens førende kabelproducenter, har sikret sig en aftale om produktion og levering af skibskabler til en værdi af 6 millioner euro til det italienske skibsværft Fincantieri. Kablerne og udstyret, som omfattes af aftalen, indgår i Nexans’ SHIPLINK® og bruges til kraftoverføring, kontrol og styring. Kablerne er installationsvenlige og har en lav vægt.

Kablerne skal leveres til Fincantieris værft i Monfalcone, Italien, hvor de vil blive brugt i bygningen af to krydstogtskibe til en af de store aktører på markedet. Kablerne er udviklet i henhold til de nyeste IEC-standarder og godkendt af Lloyd's Register. De spreder ikke en brand, hvis den forekommer på skibet. De er halogenfrie – hvilket betyder, at de beskytter mennesker og udstyr om bord. De overholder de strengeste internationale standarder.

For at Nexans skulle sikre sig denne kontrakt, måtte de dokumentere, at de kunne opfylde vigtige kriterier for design, produktion, ydelse, levering og installation udarbejdet af skibsrederens ingeniørteam.

Nexans måtte også dokumentere, at de kan levere kabler til Fincantieri inden for fem dage fra bestilling. Afgørende for tildelingen af kontrakten var også Nexans‘ garanti om, at kablerne, som skal bruges om bord på skibene vil være fuldstændig sporbare helt fra produktion til levering, og at Nexans har et storkundeteam i Italien, som opfylder Fincantieris behov.

Fuld sporbarhed af kablerne, som skal installeres af Fincantieri og dennes underleverandører, var et hovedpunkt for Fincantieri. Fincantieri krævede, at vi skulle udarbejde et system til fuldstændig, hurtig og enkel sporing fra produktion til installation, baseret på nogle ganske få indikatorer. Vi har opbygget hele logistiksystemet omkring dette krav,” siger Vincent Lamblin, ansvarlig for det europæiske skibsbygningssegment i Nexans. “Vi samarbejder også tæt sammen med Fincantieris ingeniører for at hjælpe dem med at reducere de samlede ejeromkostninger (TCO), knyttet til køb og installation af kabler i deres andre fartøjer.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Med energi som den primære drivkraft tilbyder Nexans, der er verdens førende inden for kablingsindustrien, en række omfattende kabel- og kabelsystemer. Gruppen spiller en vigtig rolle på den internationale scene, når det gælder infrastruktur, industri, byggeri og LAN. Nexans henvender sig til en lang række markedssegmenter, der spænder lige fra energi, transport og telenetværk til skibsbyggeri, olie og gas, kernekraft, automobilproduktion, elektronik og luftfart samt håndtering og automatisering.
Nexans er en ansvarlig industri virksomhed, hvor bæredygtig udvikling er en integreret del af den globale og operationelle strategi. Innovation inden for produkter, løsninger og tjenester, medarbejderudvikling og engagement, og indførelsen af sikre industrielle processer med begrænset miljøbelastning er blandt de centrale initiativer.
Nexans er repræsenteret i mere end 40 lande og har aktiviteter i hele verden. Virksomheden beskæftiger 24.500 medarbejdere og havde i 2011 en omsætning på 7 milliarder euro. Nexans er registreret på NYSE Euronext i Paris, afdeling A. Se flere informationer på www.nexans.com

Tags:

Citater

Fuld sporbarhed af kablerne, som skal installeres af Fincantieri og dennes underleverandører, var et hovedpunkt for Fincantieri. Fincantieri krævede, at vi skulle udarbejde et system til fuldstændig, hurtig og enkel sporing fra produktion til installation, baseret på nogle ganske få indikatorer. Vi har opbygget hele logistiksystemet omkring dette krav.
Vincent Lamblin, ansvarlig for det europæiske skibsbygningssegment i Nexans
Vincent Lamblin, ansvarlig for det europæiske skibsbygningssegment i Nexans