RWEs innovationspris 2013 går til Nexans for superlederprojektet AmpaCity

Verdens længste superlederkabel er installeret i Essen
– et projekt, som slog mange rekorder

Nexans har for nylig modtaget en prestigefyldt pris, som RWE, Tysklands næststørste energileverandør, uddeler til innovative leverandører. Nexans får denne udmærkelse for sin indsats i det banebrydende AmpaCity-projekt, som omfatter installation af et HTS-kraftkabel (højtemperatur-superleder) i Essen, en by i det tyske Ruhr-distrikt, for at vise superlederes evne til at lede strøm med minimale tab.

Det en kilometer lange HTS-kabel sætter to verdensrekorder – både som verdens længste superledende kraftkabel og som det første, der er installeret i en bykerne. Dette koncentriske, trefasede 10 kV-kabel er fremstillet af højtemperatur-superledende bånd, som nedkøles med flydende kvælstof. I kombination med en resistiv, superledende strømbegrænser (en anden Nexans-innovation) erstatter den nye 40 MW-ledning en konventionel 110 kV-installation. Det betyder, at transformatorstationer til højspænding ikke længere er nødvendige i byområder.

– Denne innovationsudmærkelse kroner et mangeårigt og produktivt samarbejde mellem RWE og Nexans, og cementerer vores verdensførende position inden for superlederudstyr til strømforsyning, siger Frank Schmidt, som er chef for dette forretningsområde i Nexans. Nexans har tidligere installeret flere strømbegrænsere, og vi er meget glade for at kunne udvide vores erfaringer gennem AmpaCity-projektet. Essen er nu blevet pioner for nye kraftoverføringsmetoder.

Superledere revolutionerer eldistributionen i byområder
Superlederteknologien har potentiale til at revolutionere strømoverføringen i tætbebyggede områder. Teknikken er pladsbesparende, kræver ingen transformatorstationer, mindsker eltabene og øger den strømførende kapacitet målt i ampere. Essen er dermed den største by med et sådant superlederkabel i sit elnet og kan være forbillede for andre storbyregioner med lignende problemer. At Nexans nu bliver tildelt RWE’s innovationsudmærkelse understreger Nexans’ førende rolle på dette nye, spændende teknikområde.

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Med energi som den primære drivkraft tilbyder Nexans, der er verdens førende inden for kablingsindustrien, en række omfattende kabel- og kabelsystemer. Gruppen spiller en vigtig rolle på den internationale scene, når det gælder infrastruktur, industri, byggeri og LAN. Nexans henvender sig til en lang række markedssegmenter, der spænder lige fra energi, transport og telenetværk til skibsbyggeri, olie og gas, kernekraft, automobilproduktion, elektronik og luftfart samt håndtering og automatisering.
Nexans er en ansvarlig industri virksomhed, hvor bæredygtig udvikling er en integreret del af den globale og operationelle strategi. Innovation inden for produkter, løsninger og tjenester, medarbejderudvikling og engagement, og indførelsen af sikre industrielle processer med begrænset miljøbelastning er blandt de centrale initiativer.
Nexans er repræsenteret i mere end 40 lande og har aktiviteter i hele verden. Virksomheden beskæftiger 24.500 medarbejdere og havde i 2011 en omsætning på 7 milliarder euro. Nexans er registreret på NYSE Euronext i Paris, afdeling A. Se flere informationer på www.nexans.com

Tags:

Citater

Denne innovationsudmærkelse kroner et mangeårigt og produktivt samarbejde mellem RWE og Nexans, og cementerer vores verdensførende position inden for superlederudstyr til strømforsyning.
Frank Schmidt, som er chef for dette forretningsområde i Nexans
Frank Schmidt, som er chef for dette forretningsområde i Nexans