Årsrapport 2022

Nexcom fremlægger årsregnskab

Selskabsmeddelelse nr. 1-2023

16. marts 2023

Denne meddelelse indeholder intern viden, som Nexcom er forpligtet til at offentliggøre i henhold til EU's markedsmisbrugsforordning (MAR).

Nexcom’s årsrapport for 2022 blev i dag godkendt af bestyrelsen.

Hovedpunkter

• Omsætning (koncern) faldt til MDKK 7.9 (2021: MDKK 13.4).
  • Primært driftsresultat EBITDA (koncern) var på TDKK -14.026 (2021: MDKK -13.5).
  • Egenkapital pr. 31. december 2022 var på MDKK 1.546, (2021 MDKK 13.978).
  • Likvide beholdninger pr. 31. december 2022 var på MDKK 0.453 (2021 MDKK 2.7).

Kommentarer

• Nexcom’s oplevede at omsætningen på eksisterende kunder ikke levede op til forventningerne og at manglende ny-salg resulterede i at selskabets omsætning faldt med MDKK 5.5.
  • Fortsat høj tilfredshed med fastholdelse af 10 års gennemsnitlig kontraktvarighed på eksisterende kunder.
  • Virksomheden bød Charlotte Enlund velkommen som nyt bestyrelsesmedlem.
  • Virksomheden indgik en ny kundeaftale, igennem partner i Q4.
  • Virksomheden gennemførte en kapitalrejsning svarende til MDKK 9,5 indskud og konvertering af gæld i Q3 2022.
  • Nexcom’s AI løsning, RevealCX Boost, som effektiviserer dataindsamling og analyse af kundetransaktioner, opnåede for 2. år i træk sin internationale akkreditering.

CEO Rolf Adamson udtaler:

2022 var igen et begivenhedsrigt år for Nexcom. Vi har igennem året skulle tilpasse os en ny virkelighed med skiftende effekt af forskellige internationale hændelser som har påvirket vores kunder signifikant. Det har resulteret i en tilbageholdenhed i investeringslysten hos markedet, og har medført at vi i Nexcom har tilpasset organisationen og reduceret vores omkostningsniveau, således at vi står rustet til et 2023 med al fokus på vækst i omsætningen.

Begivenheder efter regnskabsårets/periodens afslutning

Der er ikke sket betydende ændringer siden regnskabsårets afslutning.

Forventninger til 2023

Nexcom forventer at 2023 byder på en vækst grundet flere aftalte udvidelser af eksisterende kontraktforhold, samt positive meldinger fra eksisterende og nye potentielle kunder. Selskabet har igangsat ”Proof of Concept” aktiviteter i en global virksomhed i februar, samt planlagt påbegyndelse samme aktivitet i en anden global virksomhed inden udgangen af marts. Omsætningen for 2023 forventes at være mellem MDKK 11 og 15 og EBITDA forventes at blive mellem MDKK -2 og +1,5.

Der forventes gennemført en kapitalrejsning på ca. MDKK 7.5 til den fortsatte vækst og provenuet herfra skal bruges til at støtte den vækstplan hen imod en omsætning på mellem MDKK 11 og 15 i år 2023.

Med denne kapitalrejsning vil selskabet have tilstrækkelig kapital til mindst 12 måneders drift.

Ansvarsfraskrivelse

Denne rapport indeholder fremadrettede udsagn, der er baseret på ledelsens nuværende forventninger. Alle udsagn om fremtiden er underlagt iboende risici og usikkerheder, og mange faktorer kan føre til faktiske resultater og udvikling, der afviger væsentligt fra det, der er udtrykt eller underforstået i sådanne udsagn.

Nexcom er en ”Software as a Service” (SaaS) virksomhed, der udvikler og leverer softwareplatforme til automatisering og forbedring af virksomheders kundeservice. Vores tilgang er baseret på at udnytte styrken i banebrydende teknologier som software-robotter, machine learning og AI kombineret med en praktisk og pragmatisk tankegang. Vi hjælper med at forbedre produktiviteten, få mere indsigt i processer og årsager til fejl for at kunne træffe informerede beslutninger og tiltag, og på den måde sikre ensartede kundeoplevelser af høj kvalitet.