Nikon møder kunderne til et inspirerende seminar

København, 22. januar 2013: Mandag den 4. februar starter en fem dage lang fotografisk inspirationsturné gennem Norden og Baltikum. To af verdens store dokumentarfotografer – spanske Pep Bonet og amerikanske Andrea Bruce – besøger København den 5. februar for at dele billeder og historier, der virkelig gør en forskel. Bag turneen står Nikon.

I samarbejde med fotografkollektivet NOOR, der har base i Amsterdam, afholder Nikon Nordic en seminarieturné gennem Norden og Baltikum. Nikon vil med seminarierne tilbyde en fotografisk oplevelse, der vækker dialog og diskussion. Værten ved seminariet i København er programchefen fra Radio-24-syv, Mads Brügger, der har mange års erfaring som journalist og er kendt som forfatter og dokumentarfilmskaber.

− Vi vil møde kunder og andre interesserede for at sætte fokus på, hvordan vores produkter anvendes til at dokumentere, inspirere og forandre verden. Vi glæder os til et spændende møde mellem vores gæster Pep og Andrea og til en interessant diskussion omkring nutidens billedjournalistik, siger Peter Brodin, Business Area Manager for Nikon Nordic og initiativtager til turneen.

Andrea Bruce (f 1973) har de sidste 10 år dokumenteret fra verdens brændpunkter med særligt fokus på Irak og Afghanistan. Ved at være opmærksom på menneskers situation og levevilkår i kølvandet på krige har Andrea vundet en række meget prestigefyldte priser. Pep Bonet (født 1974) fokuserer i sit arbejde på afrikanske problemstillinger eller langsigtede projekter – herunder musik – noget, der har ført til flere fotobøger og talrige udstillinger over hele verden. Hans seneste arbejde omfatter bl.a. en reportage om rockbandet Motörhead.

Seminariet i København den 5. februar starter kl. 16:00 og varer til kl. cirka 19:00 og foregår på Dagmar Teateret, Jernbanegade 2 i København. Tilmelding koster 149 kroner og sker via Nikons hjemmeside: http://nordic.nikon.se/noor2013/pages/?Register,da_DK  . Øvrige datoer i turneen er: Oslo den 4. februar, Helsinki den 6. februar, Tallinn den 7. februar og Stockholm den 8. februar.

Om NOOR

Noor startede i 2007 og er et fotografkollektiv baseret i Amsterdam. Kollektivet kombinerer talenter og perspektiver fra ni fotografer fra seks forskellige lande: Nina Berman, Andrea Bruce, Stanley Greene og Jon Lowenstein (USA), Yuri Kozyrev (Rusland), Francesco Zizola (Italien), Pep Bonet (Spanien), Alixandra Fazzina (UK) og Kadir van Lohuizen (Holland).

Navnet NOOR kommer fra det arabiske ord for "lys". Formålet med kollektivet er at forsøge at bidrage til en bedre forståelse af verden ved at producere uafhængige visuelle rapporter, der stimulerer positive sociale forandringer og kan påvirke opfattelsen af ​​globale spørgsmål.

Pressekontakt
Peter Brodin, Business Area Manager hos Nikon, tel: +46 70-862 82 11 eller e-mail: peter.brodin@nikon.se

Nikon blev grundlagt i Japan i 1917 og er førende inden for digital optik og præcisionsoptik på verdensplan. Nikons prisvindende produktserier findes i dag i hele verden; blandt andet digitale SLR-kameraer, udskiftelige NIKKOR-objektiver og kompaktkameraer af mærket COOLPIX. Nikon er den eneste større optikvirksomhed, som løbende håndterer alle dele af sin glasproduktion – for at kunne finjustere objektivernes specifikationer, kvalitet og ydelse. Nikon er desuden den eneste producent, som har beholdt sit oprindelige objektivsystem igennem mere end 50 år. Andre produkter i Nikons sortiment er kikkerter, afstandsmålere, oftalmologisk udstyr, målingsudstyr. IC- og LCD-steppers, skannere, mikroskoper og halvlederkomponenter. Nikon Corporation er noteret på børsen i Tokyo. www.europe-nikon.com