GE og Nissan vil fremme udviklingen af elbiler med intelligent opladningssystem

- Virksomhederne kigger nærmere på integrationen af elbiler i dagligdagen -

NISKAYUNA, New York (den 26. april 2010) – I kapløbet om at etablere en intelligent opladningsinfrastruktur, som skal forsyne elbilerne i den forestående bølge af plug in-biler med strøm, har GE og Nissan indgået et samarbejde om at undersøge nye teknologiske udviklinger, som kan gøre intelligent opladning til virkelighed. De to virksomheder har underskrevet en 3-årig hensigtserklæring om at udforske nye teknologier, som er nødvendige for at opbygge en pålidelig, hurtig og intelligent opladningsinfrastruktur. Hensigtserklæringen forener kræfterne fra to virksomheder med erfaring inden for de vigtigste elementer, der er nødvendige for at få intelligent opladning til at fungere. GE er verdens førende virksomhed i energisektoren med kunder i alle grene af elforsyningen. Nissan er en af verdens største bilproducenter og førende inden for elbiler. Den komplet eldrevne nul-emissions-bil Nissan LEAF lanceres efter planen senere i år i Japan, USA og Europa. “Gennem de seneste par år har vi set en hurtig stigning i innovationer inden for plug in-hybridbiler og elbiler, og det har sat gang i en revolution inden for teknologier til intelligent opladning”, udtalte Mark Little, senior vice president og director hos GE Global Research. ”Sammen med Nissan foretager vi en grundig undersøgelse af, hvilke teknologier, der vil være behov for i bilerne, i forsyningsnettet og i hjemmet eller på arbejdspladsen, for at intelligent opladning kan realiseres". ”Det er Nissans vision at virkeliggøre nul-emissions-mobilitet med en holistisk tilgang ved at samarbejde med forskellige partnere i en lang række forskellige industrier”, udtalte Shunichi Toyomasu, corporate vice president hos Nissan Motor Co., Ltd. ”Vi forventer, at vores undersøgelser i samarbejde med GE vil give os indsigt i, hvilke tilslutninger til elbiler, der er behov for i private hjem/bygninger og i elforsyningsnettet”. --Fortsættes-- GE og Nissan har defineret to nøgleområder, hvor der potentielt kan samarbejdes. Det første område er integrering af elbiler i private hjem og andre bygninger. Det andet område har fokus på elforsyningsnettets muligheder for opladning af elbiler. I de kommende måder vil GE og Nissan arbejde på at identificere specifikke projekter, som de kan gå sammen om, inden for hvert af disse områder. En stor del af det arbejde, som GE vil yde i den forbindelse, bliver udført på GE's globale researchfaciliteter i Niskayuna, New York, hvor de nyeste undersøgelser vedr. biltransport og intelligent teknologi i elnettet vil fremme samarbejdet. Nissan deltager primært via Nissan Technical Center North America, som er placeret i Farmington Hills, Michigan, og med support fra Nissan Advanced Technology Center i Japan.