JUKE: NISSANS NYE SMALL CROSSOVER

• Salget starter til efteråret i Europa. • Udvider crossover-filosofien til segmentet for kompakte biler. • Nissans fjerde crossover i Europa – forstærker førerpositionen inden for crossover-biler. • Produceret i Storbritannien. En måned inden bilens verdenspremiere den 10. februar bekræfter Nissan i dag navnet på den kommende small crossover. Nissan Juke vil kunne købes fra oktober efter verdenspremieren på Geneve Motor Show i marts. Juke vil sprøjte noget dynamik ind i segmentet for kompakte biler – en indsprøjtning, som længe har været ventet i dette segment – og vil give europæiske bilkøbere et alternativ til den traditionelle, kedelige lille hatchback. Som den fjerde crossover i Nissans europæiske modelrække understreger Juke mærkets førerposition inden for banebrydende crossover-biler i Europa. Bilen er inspireret af konceptbilen Qazana, som fik sådan en varm modtagelse på Geneva Motor Show i 2009, og den vil passe perfekt ind i Nissans modelrække mellem den kompakte familiebil Note og crossoveren Qashqai. I forbindelse med kunderesearch har Nissan konstateret, at der blandt de europæiske bilkøbere findes en stor andel, der ønsker små og kompakte biler, og hvis behov ikke tilfredsstilles af de biler, som de p.t. kan få på markedet, da de finder disse biler kedelige og uoriginale, og størstedelen af disse biler på markedet er hatchbacks, der ligner hinanden. Juke er blevet konstrueret og udviklet til at give kunderne et alternativ til den traditionelle lille hatchback i Europa. Vi ved, at der er mange kunder, der er på jagt efter en bil, der kombinerer et markant design og adrætte køreegenskaber med køreglæde og brugervenlig teknologi, men ikke på bekostning af praktisk anvendelighed og komfort. Disse unikke egenskaber vil gøre det muligt for Juke at få en unik plads på det europæiske marked," sagde Simon Thomas, Senior Vice President for salg og marketing hos Nissan Europe. "Med crossoveren Qashqai ramte Nissan plet hos de europæiske bilkøbere, og vi har arbejdet hårdt for at undersøge markedet på samme måde for Juke, så vi er sikre på at opfylde de europæiske kunders behov. Vi er sikre på, at Juke vil tiltrække en ny generation af kunder til Nissan, på samme måde som Qashqai gjorde det. Vores filosofi om at bryde grænser med Qashqai har været en stor succes. Vi har netop opnået en milepæl med 500.000 solgte biler, og vi anvender mange af de erfaringer, vi har gjort os i forbindelse med arbejdet med Qashqai, til Juke. Vi er sikre på, at vi endnu en gang vil få succes," tilføjede Simon Thomas. Juke vil blive produceret sideløbende med Qashqai, Qashqai+2 og Note på Nissans topmoderne fabrik i Sunderland, Storbritannien. I forbindelse med introduktionen af Murano i USA i 2003 introduceredes crossover-konceptet til kunder, som var på udkig efter en bil, der kombinerede det dynamiske design og køreegenskaberne fra en personbil og som en ekstra bonus havde firehjulstræk samt et bedre udsyn i kraft af en højere siddeposition, dog uden at have en klodset form som en SUV. I Europa var introduktionen af Nissans Qashqai i 2007 et symbol på den generelle introduktion af crossover-konceptet for første gang som et alternativ til de biler, der traditionelt set blev tilbudt til C-segmentet. På bare 2 ½ år og med en halv million købere i Europa har feedbacken fra kunderne vist, at de elsker kombinationen af et underspillet, men sofistikeret design, som kombinerer robustheden fra en SUV i den nederste del af karrosseriet med profilen fra en personbil i den øverste del af karrosseriet. Interessen for Qashqai har været så enorm, at produktionen på fabrikken i Sunderland, Storbritannien, er blevet øget, så vi har kunnet imødekomme den store efterspørgsel. Qashqai-konceptet efterfulgtes af introduktionen af versionen med forlænget akselafstand, Qashqai+2, der tilbød ekstra rummelighed, og som gav mulighed for en tredje sæderække, der kunne klappes ned, så bilen kunne opfylde større, aktive familiers behov for ekstra plads til bagage eller passagerer. Detaljer om kommende opdateringer til Qashqai blev frigivet tidligere i december 2009. Du kan se de komplette oplysninger om Juke den 10. februar 2010.