JUKE N-TEC INDTAGER FREMTIDEN

• Ny generation af Nissan Connect-navigationssystemet i specialmodellen Juke n-tec
  • Mulighed for overførsel af navigationsdata forud for køreturen
  • Specialversion med masser af udstyr
  • Mere end 140.000 solgte eksemplarer af Juke i Europa i 2012

Nu er der mulighed for at overføre navigationsdata til sin bil forud for en køretur. Det vises i en ny specialversion af Juke. Nissan Juke n-tec, som kommer ud i forhandlernes showrooms i løbet af maj, er udstyret med den nye generation af Nissan Connect-infotainmentsystemet med fjernopkobling som standard.

Foruden en 5,8" touchscreen i farver, navigationssystem og Bluetooth-opkobling til mobiltelefoner og musikafspillere har det nye system Google Send-To-Car-teknologi. Med Google Send-To-Car-teknologien kan ejeren planlægge en tur hjemmefra på en pc eller en tablet og efterfølgende sende anvisningerne til bilen. Og når køreturen påbegyndes, har navigationssystemet allerede planlagt den bedste rute med undgåelse af trafikproblemer og integrering af de angivne POI'er. Udover fra det behagelige ved at kunne planlægge en rute hjemmefra er Google Send-To-Car-teknologien også et stort plus for sikkerheden, idet føreren ikke længere bliver fristet til at programmere navigationssystemet under kørslen.

Det nyeste Nissan Connect-system har flere avancerede funktioner som blandt andet adgang til Googles POI-søgning og adgang til opdaterede vejrmeldinger, lokale brændstofpriser og flyinformationer. Andre nye funktioner i systemet omfatter komplet anvisning af vognbane i forbindelse med motorvejsafkørsler. Desuden vises gældende hastighedsgrænser, og systemet har en hastighedsadvarsel, som kan indstilles af føreren. Denne afgiver en visuel advarsel og en advarselslyd, når hastigheden over den gældende grænse overskrides.

En anden funktion hjælper føreren med at køre økonomisk. Ud over at foreslå den mest økonomiske rute i navigationssystemet indeholder Nissan Connect også software, som analyserer førerens kørestil og giver point: Jo mere økonomisk kørsel, jo flere point.

For at afspejle den avancerede teknologi inde i bilen er Nissan Juke n-tec også udstyret med 18" sorte og sølvfarvede aluminiumsfælge. Og den er nem at kende med B-stolper og sidespejlkapper i sort højglans. Juke n-tec fås i alle otte farver fra Juke-farveudvalget, og der kan vælges to farver til interiøret: grå og rød. Den markante midterkonsol, som er inspireret af benzintanken på en motorcykel, har en kulfibersort finish i n-tec-modellerne.

Juke n-tec er baseret på udstyrsvarianten Acenta, og den fås med alle motor- og drivlinjekombinationer. Der er tre motorer at vælge mellem - en dieselmotor og to benzinmotorer. Dieselmotoren er den effektive 1,5-liters dCi-motor med 110 hk, som er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse. Benzinmotorerne er to forskellige 1,6-liters motorer. Motoren uden turbo yder 117 hk og fås i kombination med enten en 5-trins manuel gearkasse eller en avanceret XTRONIC CVT-gearkasse.

Topmotoren er den imponerende 1,6-liters DIG-T-motor. Den kompakte 4-cylindrede motor, som har direkte indsprøjtning og turbolader, yder hele 190 hk (DIG-T står for Direct Injection Gasoline - Turbocharged). Den forhjulstrukne DIG-T-model har en 6-trins manuel gearkasse, mens den firehjulstrukne model er udstyret med Nissans XTRONIC M-CVT-gearkasse med 6-trins manuel funktion. DIG-T-versionerne har yderligere to markante features: en dobbelt udstødning og sort loftbeklædning.

Undervognen omfatter Nissans intelligente ALL-MODE 4x4i-firehjulstræk med torque vectoring, som reducerer understyring og gør Juke endnu skarpere i sving. Alle 4x4-versioner har multilink-baghjulsophæng, og de forhjulstrukne versioner har en torsionsbagaksel.

Foruden Nissan Connect har Juke n-tec-modellerne Nissan Dynamic Control System, så føreren kan vælge sin foretrukne køre-indstilling og styre andre funktioner som fx klimaanlægget via den centrale touchscreen. Standardudstyret omfatter et bakkamera inklusive farvedisplay, regnsensor, automatisk lys, tågeforlygter, læderrat og -gearknop, automatisk klimaanlæg og audiosystem med Bluetooth-opkobling og USB-tilslutning.

Siden introduktionen ved udgangen af 2010 er der solgt over 290.000 eksemplarer i Europa - heraf 140.000 alene i 2012. Det gør modellen til Nissans næstmest populære model efter Qashqai. Juke, som er udviklet hos Nissan Design Europe (NDE), har cementeret Nissans førerposition i crossover-segmentet. Det ukonventionelle design kombinerer coupélinjer med en robust SUV-stil Resultatet er en bil med en række tilsyneladende selvmodsigende statements i én meget individuel pakke. Alle de eksemplarer af Juke, der sælges i Europa, bliver produceret på Nissans fabrik i Sunderland.

For yderligere information kontakt venligst:

Ann Strøby, PR Manager Danmark, Nissan Nordic Europe Ltd, Mobile:  45 20662206, astroby@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Om Nissan i Europa

Hvad gør Nissan til noget særligt?

Vi tror på, at alt det, vi gør, skal fremme innovation og begejstring for alle: Vi leverer uventede løsninger, som giver smarte kundefordele og altid sørger for overraskelse og glæde for så mange mennesker som muligt.

Vi opfandt crossoveren med Nissan Qashqai og tilføjede begejstring til segmentet med små biler via Nissan Juke. Vi lancerer innovative idéer, som gør fremtidens teknologier tilgængelige i dag, med Nissan LEAF – den første prismæssigt overkommelige, massemarkedsførte rene elbil og modtager af en række internationale anerkendelser.

Når vi tænker på præstationer, ser vi mulighederne for at nå ud til et bredere publikum – og gøre præstationer helt tilgængelige – og for at udfordre konventionerne. Derfor har vi på baggrund af den tilgængelige superbil Nissan GT-R udviklet Nissan DeltaWing, som er en banebrydende tilgang til udholdenhedsracerløb, der sætter nye standarder inden for motorsporten.

Nissan drager fordel af en af de mest omfattende europæiske repræsentationer blandt oversøiske bilproducenter med mere end 14.500 ansatte lokalt til områderne design, forskning & udvikling, produktion, logistik og salg & marketing. Sidste år blev der produceret 677.000 biler på Nissan fabrikkerne i Storbritannien, Spanien og Rusland. Og koncernen tilbyder herfra 24 forskellige og innovative produkter til salg i Europa i dag.

Alt dette styrker Nissans klare ambition om at være det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk

Tags: