MICRA RENSER LUFTEN

Med et af de laveste CO2-emissionsniveauer for en benzinmotor – blot 95 g/km – er den nye Nissan Micra DIG-S klar til at rense luften i byen

Specifikationer for Micra Dig-S:

• Den nye Micra DIG-S bliver indbegrebet af Nissans ’PURE DRIVE’-strategi
  • Innovativ teknologi sikrer lave emissioner, fantastisk økonomi og stærke præstationer
  • Meget lave CO2-emissioner: blot 95 g/km
  • Diesellignende brændstoføkonomi – 24,4 km/l* – men med…
  • …en benzinmotors kraft og raffinering og ingen ekstraudgift til dieselmotor
  • Lav driftsøkonomi
  • Start/Stop-system
  • Helt ny og avanceret friktionssvag 3-cylindret motor
  • 1,2-liters, 98 hk, 12 ventiler, direkte benzinindsprøjtning
  • Miller-cyklus og kompressormotor for ultimativ effektivitet

1,2-liters versionen med 80 hk kommer til Danmark allerede i begyndelsen af marts 2011 og kan fås fra 125.990 kr. for den billigste model, Visia City. Til efteråret lanceres Nissan Micra 1,2 DIG-S, som er endnu en udvikling af den populære bybil, og som vil blive præsenteret i forbindelse med Geneva Motor Show.

Nissans fokus på at reducere emissioner er ikke kun begrænset til at skabe elektriske nul-emissions-biler som den banebrydende og prisvindende Nissan LEAF.

At udvikle avancerede teknologier som en del af Nissan ’PURE DRIVE’-strategi har ført til, at firmaet arbejder hårdt for at reducere emissionerne og brændstofforbruget fra alle sine biler, og det har resulteret i lanceringen af en ny motor med et af de laveste CO2-niveauer i verden.

Drivkraften i den nyeste version af den populære Micra bybil – DIG-S – er den avancerede benzinmotor, der kun producerer 95 g CO2/km, og som understreger Nissans førerposition på både nul- og lav-emissions-mobilitet.

Kompressormotoren med direkte indsprøjtning – og deraf bilens navn: Direct Injection Gasoline-Supercharger (DIG-S) – er indbegrebet af Nissans ’PURE DRIVE’-strategi med sprudlende præstationer, fremragende brændstoføkonomi og usædvanligt lave emissionsværdier. Motoren er skabt til at leve op til, og overgå, kravene til mobilitet i den moderne verden og er den ideelle partner for Micra, Nissans lille bybil.

Ligesom den nye motor reducerer emissioner, vil den også reducere omkostningerne ved at køre i mange europæiske lande. I Storbrittanien slipper bilder, der producerer mindre end 100 g/km CO2, fx for at skulle betale vejafgift og er fritaget for at få et dagligt overbelastningsgebyr i hovedstaden.

I Frankrig får kunder, der køber en bil, der producerer mindre end 110 g/km en bonus på 400 euro fra regeringen. Og i Holland er biler som Micra DIG-S fritaget fra landets BMP-skatter, så købere sparer ca. 1.000 euro.

”I Nissan er vi ligeså dedikeret til at reducere emissioner fra biler med konventionelle motorer, som vi er til at udvikle elektriske nul-emissions-biler. Micra DIG-S viser netop, hvor langt vores ingeniører er kommet.”

"Lave emissioner uden kompromis, hvad angår køreegenskaber og driftsøkonomi, betyder, at den nye 1.2 DIG-S Micra sætter nye standarder for den nuværende generation af bybiler. Ingen anden benzindrevet, kompakt hatchback kan matche denne bils samlede effektivitet ... og den overgår tilsvarende dieselbiler," sagde Pierre Loing, Vice President Product Strategy and Planning hos Nissan International SA.

Motoren er spækket med tekniske innovationer. Den anvender Miller-cyklus og direkte benzinindsprøjtning med et forbrændingsforhold på 13:1 for større effektivitet og en kompressor, som giver omgående respons og højere ydelse. Ud over at producere meget lave CO2-emissioner, så producerer den friktionssvage 1,2-liters, 3-cylindrede motor en kraft, man forventer af en konventionel 1,5-liters, 4-cylindrede motor.

Ved at minimere varme, friktion og lufttab mest muligt har Nissans ingeniører skabt en motor, der sætter standarden for resten af industrien. Den 3-cylindrede konstruktion giver mange fordele inklusive mindre vægt, og den reducerer friktionstabet yderligere takket være færre bevægelige dele. Yderligere gevinster opnås takket være adoptionen af det avancerede motorsystem med Start/Stop og energiregenerering.

Resultaterne er spektakulære. Kompressormotoren med direkte indsprøjtning (DIG-S) yder 98 hk og 142 Nm, og CO2-emissionerne udgør 95 g/km med manuel gearkasse og 115 g/km med CVT-gearkasse. Tophastigheden er 180 km/t. Brændstofforbruget ved blandet kørsel er 24,4 km/l.

I tråd med praksis i industrien refererer disse tal til introduktionsmodellen – Visia – idet yderligere udstyr i de mere luksuriøse modeller medfører ekstra vægt, hvilket påvirker emissionsværdierne. Men effektiviteten er alligevel så høj, at den mest populære version, Acenta, også lover en fantastisk CO2-værdi: bare 99 g/km med manuel gearkasse.

Lav driftsøkonomi er garanteret – ikke bare pga. den glimrende brændstoføkonomi og lavere serviceregninger pga. mindre motor. Men også takket være de skattemodydelser, som mange europæiske lande giver som følge af lave emissioner.

Denne enestående motor gør det nemt at få en bil med emissioner under 100 g/km, og de lave omkostninger ved ejerskab gør den til et seriøst alternativ til sammenlignelige dieselversioner – og så får man oven i købet en mere kultiveret motorgang. Den første anvendelse af motoren i den nye Micra udgør en uimodståelig oplevelse.

Micras gode ry som bybil er blevet skærpet gennem årtier med førende modeller i klassen. Fyldt med nye teknologier og baseret på en helt ny platform produceres europæiske eksemplarer af den fjerde generation af Micra på helt nye faciliteter i Indien. Den produceres også i Kina, Mexico og Thailand og sælges i 160 lande verden over.

Den nyeste Micra, som blev introduceret i slutningen af sidste år, er den perfekte bybil med et kompakt ydre og en rummelig kabine. Bykørsel gøres nemmere takket være klassens bedste udsyn, og Micra er spækket med teknologi, som ikke bare er innovativ, men også nyttig. Som standard- eller ekstraudstyr fås Nissan Connect, et komplet integreret underholdnings- og informationssystem, som omfatter navigationssystem med touchscreen.

Men måske er parkeringsassistenten (PSM) det mest nyttige udstyr i en bybil – og så er det en teknologi, som man endda sjældent ser på større biler. Som navnet antyder, udmåler systemet parkeringsbåse og fortæller føreren, hvorvidt en parkeringsbås er stor nok til bilen.

Micra fås med et 5-dørs karosseri, tre udstyrsniveauer – Visia, Acenta og Tekna – og med valget mellem to benzinmotorer. Foruden DIG-S er der en version med normal indsprøjtning til 1,2-liter, som yder 80 hk.

”Det er tydeligt, at vores nye DIG-S-motor tilbyder den bedste løsning for små biler som Micra. Med den øjeblikkelige respons mere end matcher dens præstationer og stærke økonomi enhver dieselmotor med lignende kraft, men emissionsværdierne er meget bedre,” sagde Pierre Loing.

”Vi har været i stand til at opnå denne lave emissionsværdi med en omkostningseffektiv pakke og uden besværet med partikelfiltre, som er nødvendige for at rense dieselmotorers emissioner. De stemmer ikke fuldstændig overens med en bil, der anvendes meget i byen.”

NOTER TIL REDAKTØRER:

PURE DRIVE

Nul-emission og PURE DRIVE er hjørnestenene i Nissans miljømæssige teknologi. PURE DRIVE refererer til en række af teknologier med fokus på lave CO2-udledninger og lavt brændstofforbrug til vores konventionelle motordrevne biler. PURE DRIVE er den betegnelse, som Nissan giver til biler, der overgår regeringsstandarder for CO2- eller brændstofforbrug på deres regionale markeder. Disse biler benytter Nissans mest avancerede teknologier for at levere, hvad vi tror er den optimale balance mellem lavt brændstofforbrug, lave emissioner og stærk værdi til vores kunder

* Værdier afventer endelig homologation.

Billeder kan hentes her: www.newsroom.nissan-europe.com

Kontaktoplysninger:
Peter Hal, Country Manager, Nissan Nordic Danmark, Tlf. +45 39 10 00 25/40 96 99 00, phal@nissan-europe.com

Tags: