Nissan bringer innovation fra bilverdenen til teknologiens verden

Nissan præsenterer den nyeste must-have-gadget til iPhone* – et banebrydende, selvhelende iPhone-etui. Nissan Scratch Shield iPhone-etuiet er lakeret med brandets banebrydende, selvhelende lak, der som den første af slagsen i verden blev udviklet i 2005 og senere er blevet anvendt på en række Nissan bilmodeller. Nu bliver denne unikke teknologi anvendt til et produkt, der ved daglig brug er meget udsat for ridser – smartphonen.

Den unikke anti-ridse-lak, som er udviklet af Nissan i samarbejde med universitetet i Tokyo og Advanced Softmaterials Inc., var fra starten beregnet til biler, og den fås til Nissan Murano, 370Z, X-Trail og Infiniti modellerne. Takket være Nissans pionerånd overføres teknologien nu for første gang til et ikke-bilrelateret produkt i Europa – det sker med introduktionen af Nissan Scratch Shield iPhone-etuiet.

Etuiet har tre store fordele:

1. Den meget fleksible og elastiske anti-ridse-lak betyder, at små ridser hurtigt heler sig selv**
  2. Den fleksible, gelagtige, og ikke blanke overflade er mere modstandsdygtig over for ridser end konventionel lak, og så giver den et bedre greb om etuiet.
  3. Selve etuiet er fremstillet af ABS-plastik – et kvalitetsmateriale, der anvendes i stort omfang i bilindustrien, og som er mere hårdt og robust end andre plastiktyper.

Den yderste "lak" består af polyrotaxan, og det betyder, at overfladen kan reagere og vende tilbage til den originale form og udfylde hullet, hvis den beskadiges af en lille ridse – på den måde heles ridsen.

Nissan har produceret det første parti prototyper af det innovative Scratch Shield iPhone-etui, som BETA-testes af udvalgte journalister og kunder, men hvis efterspørgslen viser sig at være stor, vil Nissan satse på et generelt salg af etuiet senere i år.

Nissan har taget licens på koncernens unikke teknologier til forskellige ikke-bilrelaterede produkter siden 2004. Nissan vil fortsat forske i og udvikle banebrydende teknologier, der kan anvendes i andre brancher, og promovere disse ikke-bilrelaterede produkter globalt.

Noter til redaktøren:

* Nissan Scratch Shield iPhone-etuiet passer til iPhone 4 og iPhone 4 S.

**Scratch Shield kan hele mindre ridser på helt ned til 1 time, men det kan tage op til 1 uge at hele større ridser.

For yderligere information kontakt venligst:

Taina Erkkilä, Director, Communications, NISSAN NORDIC EUROPE OY, 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 12.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 528.000 biler inklusiv mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende japanske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.

newsroom.nissan-europe.com/dk

Tags: