NISSAN LEAF FORTSÆTTER DE SPEKTAKULÆRE SALGSTAL I NORGE MED EN FØRSTEPLADS I OKTOBER

• Den 100 % eldrevne Nissan LEAF var den mest solgte bil i Norge i oktober
  • Den familievenlige elbil er den fjerde mest solgte bil til dato i Norge i 2013
  • En øgning af efterspørgslen uden for de store byer betyder, at Nissan LEAF har sat ny salgsrekord for elbiler

Nissan LEAF, som er verdens mest solgte elbil, har for første gang opnået en førsteplads på listen over solgte personbiler i Norge. I oktober blev der solgt flere eksemplarer af LEAF el-familiebilen end af konkurrenterne med forbrændingsmotorer, hybrid- eller eldrivlinje. Det betyder næsten 6 % af det totale personbilssalg.

Nissans anden generation af LEAF, som blev lanceret tidligere i år, fortsætter altså med at være førende inden for nul-emissions-mobilitet. Nissan LEAF leverer konstant fremragende salgstal i Norge, som er det ubestridt førende elbilsland i verden, med en fjerdeplads i salgsstatistikken år til dato i 2013 med en markedsandel på over 3 %.

Jean-Pierre Diernaz, som er Nissan Europas Director of Electric Vehicles, glæder sig over den seneste succes i Norge og udtaler følgende: "Vi har haft et utroligt stærkt salg i år i Norge, og med lanceringen af den nye Nissan LEAF i midten af 2013 har vi oplevet, at niveauet ikke kun er blevet bibeholdt, det er sågar blevet øget. At opnå en førsteplads er en ekstraordinær salgspræstation selv for verdens mest solgte elbil, og at være nummer fire år til dato i 2013 er noget, vi er ekstremt stolte af. Vi fortsætter med at være succesfulde i de største byer i Norge. Men den primære del af vores vækst kommer fra de landlige områder, hvilket viser, at Nissan LEAF appellerer bredt."

Norge har været centrum for elbilsmarkedet i Europa i et stykke tid ved hjælp af en pakke af incitamenter, såsom bl.a. momsfritagelse og fritagelse for vejafgifter for elbiler som en del af en række tiltag til forbedring af luftkvaliteten for alle landets indbyggere.

Jacek Gorski, der er Nissan Nordic Europes Managing Director, er overbevist om, at succesen skyldes, at bilen passer til behovene hos de norske kunder. Og han siger: "Det er ikke nogen overraskelse, at vi med den nye Nissan LEAF har slået vores egen rekord, som vi satte med andenpladsen i april. Vi vidste, at den nyeste version endda passer endnu bedre til den norske livsstil. Den øgede bagagerumskapacitet, fem sæder og lynopladning som standard, gør den til en fantastisk familiebil. Derudover har vores ingeniører udviklet en særlig pakke til de nordiske lande inklusive batterivarmer, så komforten kan fastholdes selv i de meget kolde vinterperioder."

Oktober 2013 - salg i Norge

Placering  Model  Salg  Procent
1  Nissan LEAF  716  5,6
2 Toyota Auris 679 5,3
3 Volkswagen Golf 646 5,0
4 Skoda Octavia 540 4,2
5 Toyota Yaris 446 3,5
6 Volvo V40 319 2,5
7 Toyota RAV-4 300 2,3
8 Mazda CX-5 299 2,3
9 Volvo V70 291 2,3
10 Suzuki SX4 277 2,1

Januar til oktober 2013 - bilsalg i Norge

Placering  Model  Salg  Procent
1 Volkswagen Golf 6239 5,3
2 Toyota Auris 3982 3,4
3 Mazda CX-5 3950 3,3
4  Nissan LEAF  3755  3,2
5 Toyota Yaris 3656 3,1

For yderligere information kontakt venligst:

Ann Strøby, PR Manager Danmark, Nissan Nordic Europe Ltd, Mobile:  45 20662206, astroby@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 16.000 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 695.000 biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk

Følg os på: www.facebook.com/NissanDanmark, www.twitter.com/NissanDanmark

Tags: